Quote from Funbeat user on 14 September 2011, 09:08Här kommer lite tips från en gammal ordinär simmare.
För det första när det gäller armtagen. Försök tänka en linje som delar av kroppen på hälften, näsan och ner. När man sätter i armen framför huvudet skall handen sträva mot den linjen. Sedan drar man a
Här kommer lite tips från en gammal ordinär simmare.
För det första när det gäller armtagen. Försök tänka en linje som delar av kroppen på hälften, näsan och ner. När man sätter i armen framför huvudet skall handen sträva mot den linjen. Sedan drar man a
Quote from Funbeat user on 14 September 2011, 11:35"När man sätter i armen framför huvudet skall handen sträva mot den linjen. Sedan drar man armen under vattnet i en lätt vinkel under kroppen med handen utefter linjen och trycker ned mot höften. Lyft upp armen med armbågen först och sätt i igen. Viktigt
"När man sätter i armen framför huvudet skall handen sträva mot den linjen. Sedan drar man armen under vattnet i en lätt vinkel under kroppen med handen utefter linjen och trycker ned mot höften. Lyft upp armen med armbågen först och sätt i igen. Viktigt
Quote from Funbeat user on 14 September 2011, 12:14Jag har börjat försöka att pressa med handen bakåt, men tycker det är riktigt jobbigt i handleden. Är det för att jag trycker för hårt bakåt (man ska kanske bara förankra handen i vattnet)?
Sen har jag märkt vilken skillnad det gör i fart om man inte dra
Jag har börjat försöka att pressa med handen bakåt, men tycker det är riktigt jobbigt i handleden. Är det för att jag trycker för hårt bakåt (man ska kanske bara förankra handen i vattnet)?
Sen har jag märkt vilken skillnad det gör i fart om man inte dra
Quote from Funbeat user on 14 September 2011, 18:06-
-
Quote from Funbeat user on 15 September 2011, 10:18Att dra med rak arm under vattnet går stick i stäv mot allt jag lärt mig om simning. Jag brukar vara mycket öppen för individuella variationer men att dra med rak arm framstår för mig som helt befängt (#)
Att dra med rak arm under vattnet går stick i stäv mot allt jag lärt mig om simning. Jag brukar vara mycket öppen för individuella variationer men att dra med rak arm framstår för mig som helt befängt (#)
Quote from Funbeat user on 15 September 2011, 10:29rak arm gäller bara sprint. titta på hur Nystrand simma sin 50m. Även Phelps har ändrat sin 50 och 100 frisim teknik efter det.
Iceman: Du ska var försiktig att lära dig simma TI-metod eftersom du själv säger du har ingen benspark och den metod utgår
rak arm gäller bara sprint. titta på hur Nystrand simma sin 50m. Även Phelps har ändrat sin 50 och 100 frisim teknik efter det.
Iceman: Du ska var försiktig att lära dig simma TI-metod eftersom du själv säger du har ingen benspark och den metod utgår
Quote from Funbeat user on 15 September 2011, 12:45Som jag fattat det så är TI en metod som lägger mer fokus på effektiv simning och minimering av motstånd än traditionell simlära som verkar fokusera mer på fart och kraft. TI-metoden utgår från att den drivande kraften skall komma från armarna och benen b
Som jag fattat det så är TI en metod som lägger mer fokus på effektiv simning och minimering av motstånd än traditionell simlära som verkar fokusera mer på fart och kraft. TI-metoden utgår från att den drivande kraften skall komma från armarna och benen b
Quote from Funbeat user on 15 September 2011, 13:16Så har jag också uppfattat TI.
Tycker att TI är kanon, med fokus på att få en bra känsla i vattnet. Jag tycker övningarna hjälper jättemycket. Och så gillar jag hela konceptet med att vara min egen lärare.
Så har jag också uppfattat TI.
Tycker att TI är kanon, med fokus på att få en bra känsla i vattnet. Jag tycker övningarna hjälper jättemycket. Och så gillar jag hela konceptet med att vara min egen lärare.
Quote from Funbeat user on 15 September 2011, 13:24Simning med minimering av motstånd och effektiv simning är det som traditionell simlära är ute efter oxå. Så TI är inget speciellt utan det är så jag har lärt mig att teknik ska vara. Skillnaden är att simmare inte bara nöter teknik för bli bättre teknisk
Simning med minimering av motstånd och effektiv simning är det som traditionell simlära är ute efter oxå. Så TI är inget speciellt utan det är så jag har lärt mig att teknik ska vara. Skillnaden är att simmare inte bara nöter teknik för bli bättre teknisk
Quote from Funbeat user on 15 September 2011, 14:54Om någon filmar en så får man ju se själv hur det ser ut. 🙂
Om någon filmar en så får man ju se själv hur det ser ut. 🙂