Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDet där med väggen...?
You need to log in to create posts and topics.

För mig kan väggen handla om att jag kommer in där, det känns som att jag bara springer i luften och det går extremt långsamt fram. Men oftast kopplar jag det där att jag äter sisådär, många gånger är jag slarvig med mitt kostintag.

http://www.runandreasrun.s

Jag äter kolhydrater. Jag bakar själv allt bröd och det är så gott att jag gärna äter mycket, på gott och ont...

Så tyvärr är det inte det som har ställt till det 🙁

"L(ow)C(ompetence)H(igh)F(antasy)" 😀 David, ibland får du till det!

David (t+)

Hahaha David, tack för dagens största garv 😀

Att få Hammaren är bara ett bevis att kost, träning och fysiologi inte fungerar som det ska just vid det tillfället.
Det gäller ju att träna på fettförbränning så att det finns marginaler innan glykogenet behövs i parti o minut.

Jag håller på och läser Idrottsnutrition just nu, och funderar lite på samma sak. Jag har ofta med mig en del att äta på långpassen, och sålänge jag håller ett hyfsat lågt tempo så orkar jag >2 timmar utan att bli särskilt utmattad. Om jag däremot enbart

De siffror jag minns angående glykogenförbränning är:

* Leverglykogen: Om du inte äter något så minskar leverglykogenet med ca 1 g/minut eftersom musklerna använder glukos i blodet som bränsle i den takten. Man brukar säga att en lever max kan innehålla

Är det slut på leverglykogen så brukar man inte komma igång igen.

Så sammanfattningsvis kan man säga att väggen troligen har med slut på glykogen att göra. Men vi vet egentligen inte vad som skiljer det från att bara "bli seg och långsammare" efter 2-2.5 timmar. Kanske är det ena mer muskelglykogenet och det andra lever