Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDNs o SVDs marathonbloggare
You need to log in to create posts and topics.

Lena...vad jag kommer ihåg så sprang han med mäthjulet framför sig typ i mitten av kroppen dvs så snålt mätt som man möjligen kan fast man kan springa efter den linjen.

Jag skulle nog bli lite förvirrad om det var en skylt med 10 000 m innan målet, var är då målet då loppet ska vara 10 000 m?
Det är väll det Petra upplevde som förvirrande?

Där målet är givet, t.ex. en befintlig målportal, mållinjen på 100 m-rakan på en friidrottsarena, etc., brukar man inte mäta banan från målet och i fel riktning tillbaks mot starten då? Så har jag gjort vid sådana omständigheter.

Då får man ju korrekt pl

Den som är verkligt intresserad av att veta mer om mätning av lopp föreslås titta här: http://www.coursemeasurement.org.uk/index.htm

Det ska nog räcka för de flesta!

coach Walker säger oerhört snusförnuftigt att "My God" (vilken nu det är) "Vi garanterar bara att banan inte är mindre än 10000m" - Då kunde ju alla sprungit halvmaran då men vissa kallade det för en mil?

Det måste rimligen finnas en maxgräns också!

Att lita mer på sin Garmin än på banmätarna verkar lite galet i sammanhanget, då det är allmänt känt att Garmins GPS-klockor som regel visar ungefär 1 % för lång sträcka. Den är ett bra träningsredskap (har själv en GF 305), men den är absolut inte exakt

Sen kan det väl vara så att anledningen till att Kungsholmen runt blev 10073 m istället för 10010 m var att man samtidigt arrangerade en halvmara som skulle använda samma start- och mållinje? Vill minnas att halvmaran utannonserades som kontrollmätt till

Jag går in å svarar en sista gång, sen lämnar jag ämnet.

-> Bjarne
Petra må ha blivit förvirrad som nybliven löpare med bara ett par tävlingars erfarenhet, men loppet var faktiskt inte utannonserad som "10 000m" utan som "10km". Och var alltså 0.6% längr

Peace bro!

Sätt skyltarna omvänt så de visar hur långt det är kvar.