Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDNs o SVDs marathonbloggare
You need to log in to create posts and topics.

Alltså har alla som sprungit Kungsholmen runt 10km sprungit ett lopp som är 10073 meter, eftersom det är den ordentliga mätningen som förbundsbanmätaren gjort. Säga vad man vill om det, men man kan iallafall känna sig trygg med att banan är 10073 meter oc

Visst kan väl man räkna sluttiden på KR 2010 som PB om den var bättre än någon annan tid man gjort på kontrollmätt millopp (som sedan inte visade sig vara för kort pga arrangörens misstag, a la första Premiärmilen då målet ställdes 97 m för tidigt).

Det

Varför inte springa prick 10000 meter enligt eget huvud och stanna där?
Skit samma om mållinjen är 1-2-3-4-........-499 meter längre fram.

My God,

reglerna för ett kontrollmätt millopp är faktiskt inte att det ska vara 10 010 meter el för ett maraton att det ska vara 42 237 meter utan att de ska vara MINST de distanserna (den angivna + en promille) för att garantera att de inte är för korta

Helt rätt där Fantomen....MINST 10 000 m är vad förbundsmätaren garanterar. Läste för en massa år sedan att någon kutat runt 400 meters banan på ett stadion så snävt som han bara kunde med ett mäthjul och fått det till 397 meter eller liknande. Har vi någ

"Så snävt han kunde" - tja, om mäthjulet snurrade runt banan vid sargen eller på kantlinjen mot innerplan så har du förklaringen där. En löparbana mäts på det ställe där man kan SPRINGA som snävast, vilket är 20 cm från kanten om sarg saknas och 30 cm frå

Kontrollmätning enligt regelverket är att loppet aldrig ska vara kortare än den sträcka som anges. Dvs ett 10km-lopp som är kontrollmätt får inte vara kortare än 10000 m.

Den mätmetod som används av leg kontrollmätare har dock en felmarginal på 1 promi

Spännande att få läsa dina inlägg Sven. Jag som inte alls tänker i samma banor som du, undrar ödmjukt:

Vad är det som gör att du "kräver" denna exakthet? Är det en principfråga, eller finns några praktiska argument bakom ditt engagemang i frågan?

10000 meter London-2012?

Jag "kräver" inte så att säga att alla lopp ska vara kontrollmätta (även om jag vill det, men det är en annan historia...), utan att OM en arrangör marknadsför ett lopp med en distans som anges kontrollmätt, så ska det göras enligt regelverket. Det handla