Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 09:35Kjell: Har också pga sjukdom ätit druckit långt från de normala normerna och jag tror/vet att kroppen kan ställa om sig väldigt bra. Jag lever t.ex. utan tjocktarm som bl.a. har som huvuduppgift att ta upp vätska. Enligt min läkare så tar tunntarmen över
Kjell: Har också pga sjukdom ätit druckit långt från de normala normerna och jag tror/vet att kroppen kan ställa om sig väldigt bra. Jag lever t.ex. utan tjocktarm som bl.a. har som huvuduppgift att ta upp vätska. Enligt min läkare så tar tunntarmen över
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 09:41Kjell, det låter som om du delat erfarenhet med några hundra miljoner muslimer som firar ramadan på det sättet. De springer kanske inte en mil varje kväll men bra många av dem kroppsarbetar hela dagen i ökenvärmen och de brukar klara sig rätt bra ändå.
Kjell, det låter som om du delat erfarenhet med några hundra miljoner muslimer som firar ramadan på det sättet. De springer kanske inte en mil varje kväll men bra många av dem kroppsarbetar hela dagen i ökenvärmen och de brukar klara sig rätt bra ändå.
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 09:45Håller absolut med dig Krister att för en frisk löpare så ska man naturligtvis inte hålla på att laborera med minskat vätskeintag. Intressant att läsa att tunntarmen tar över tjocktarmens vätskeupptagande funktion. Jag blev ju av med delar av tunntarmen o
Håller absolut med dig Krister att för en frisk löpare så ska man naturligtvis inte hålla på att laborera med minskat vätskeintag. Intressant att läsa att tunntarmen tar över tjocktarmens vätskeupptagande funktion. Jag blev ju av med delar av tunntarmen o
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 09:51Kjell: Ja, de första veckorna efter operationen var rätt så "blöta" innan tunntarmen hade fattat vad som förväntades av den. 😉
Men för oss som inte har så jättemycket erfarenhet av långlopp så blir det att försöka gå på rekommendationer om hur mycket vi
Kjell: Ja, de första veckorna efter operationen var rätt så "blöta" innan tunntarmen hade fattat vad som förväntades av den. 😉
Men för oss som inte har så jättemycket erfarenhet av långlopp så blir det att försöka gå på rekommendationer om hur mycket vi
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 12:09Kanske man kan dra en långsökt liknelse till mat? Man kan vänja sig att vara hungrig (törstig), men kroppen kräver ändå lika mycket energi (vätska) för att fungera?
Kan man lära sig vid att dricka *mer*, tror ni?
Kanske man kan dra en långsökt liknelse till mat? Man kan vänja sig att vara hungrig (törstig), men kroppen kräver ändå lika mycket energi (vätska) för att fungera?
Kan man lära sig vid att dricka *mer*, tror ni?
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 12:35Jag vande mig att dricka mindre och det fungerade skapligt.
Jag har även vant mig att dricka mer ( för mycket enl. vissa ) vid ultralopp med korta varv. Det har fungerat det också.På ultralopp när man blir trött så kan det vara bra med en buffert om man
Jag vande mig att dricka mindre och det fungerade skapligt.
Jag har även vant mig att dricka mer ( för mycket enl. vissa ) vid ultralopp med korta varv. Det har fungerat det också.
På ultralopp när man blir trött så kan det vara bra med en buffert om man
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 13:37Men som Backlöparen säger...är det bara psykiskt eller finns kopplingen att även fysiologin förändras. Jag har ju hört visa män tala om att allt hänger ihop typ hjärna å resten av kroppen. Å funkar signalsystemet så rättar sig båda efter varandra å föränd
Men som Backlöparen säger...är det bara psykiskt eller finns kopplingen att även fysiologin förändras. Jag har ju hört visa män tala om att allt hänger ihop typ hjärna å resten av kroppen. Å funkar signalsystemet så rättar sig båda efter varandra å föränd
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 13:40Jag har inget svar på din fråga Kjell men kroppen har generellt en stor anpassningsförmåga och det skulle förvåna mig mycket om den inte också kan anpassas fysiologiskt till vätskebrist/vätskeöverskott.
Jag har inget svar på din fråga Kjell men kroppen har generellt en stor anpassningsförmåga och det skulle förvåna mig mycket om den inte också kan anpassas fysiologiskt till vätskebrist/vätskeöverskott.
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 13:58Kjelle.
Fokusera på att vara ofokuserad.
Släpp loss.
Kjelle.
Fokusera på att vara ofokuserad.
Släpp loss.
Quote from Funbeat user on 8 March 2011, 14:02Innan K-G svarar så drar jag mig till minnes att Sixten Jernberg verkligen tränade på att klara sig utan vätska. Det funkade inte och Saltin och grabbarna på GIH mätte dessutom att han svarade sämre på träning när han körde långa pass utan att dricka.
De
Innan K-G svarar så drar jag mig till minnes att Sixten Jernberg verkligen tränade på att klara sig utan vätska. Det funkade inte och Saltin och grabbarna på GIH mätte dessutom att han svarade sämre på träning när han körde långa pass utan att dricka.
De