Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDricka på mara
You need to log in to create posts and topics.

Robert, körde du vätskeuppladdning före ditt 2-timmarspass och hur mycket dricker du på maradistansen?

Jag har varit ute veckovis Magnus. Det är längesedan nu, men jag vet att det där med att äta och dricka har en tendens att falla bort när tröttheten grumlar omdömet.

Mackan, det skulle nog gå åt h-e för mig med om jag drack varje gång jag blev lite törstig! 🙂 Men jag har lärt mig att hålla igen lite, på två och en halv timme kanske jag dricker 6-8 muggar (beroende på värmen). Kan det motsvara max en liter?

Fredrik, jag tror helt andra förhållande gäller om man är ute 24 timmar och uppåt mot om man tävlar i upp till exempelvis 4 timmar. Intensiteten tex. Noakes rekommendation är tex för lopp upp till marathon om jag minns rätt.

Antagligen därför det tycks f

Annica, jag tror att du sätter fingret på det som är riktigt väsentligt. Nämligen att känslan "törst" inte är svart eller vit.

Om man ska gå på den första kroppsliga signalen som säger "jag behöver vätska" då är det den första förnimmelsen av törst som

Mikael: 2 mil verkar vara min gräns... Jag körde LL och tog bara en mun med vatten vid vätskekontrollerna. Dog helt efter 20 km. Körde väl ingen direkt vätskeladdning mer än att kolla att urinen var ofärgad.
Detta faktum gör att man funderar på hur man sk

En gång i tiden var rekommendationen att dricka var 5:e km på marathonlopp. Det betydde dåtida att de flesta löparna klarat 5K eller nära.
Sedan på 90-talet skrevs det ofta att man borde dricka runt var 20:e minut. Med tanke på att fler och fler motionäre

Så har ju folk dött av att dricka för mycket också på marathonlopp i USA. Vet inte om det har hänt i Sverige än.

Robert, tror nog att du kan få till ett bra maraupplägg genom att träna lite långdistanspass (tidsmässigt) utan att behöva göra 4-5 riktiga tävlingar.

Jag sprang också med Anders Szalkai lite i somras under de varmaste dagarna vi hade. Vi gjorde då bara

Roman, är du säker på att det var vätskans fel att du "dog" efter 20 km. Nu fick jag själv kramp efter ung. så lång sträcka, men var det vätskemängden, bristande träning, den (för mig) höga farten, fel på mineralintaget, fel på energiintaget eller något a