Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningDryck/energi unde löprundan...
You need to log in to create posts and topics.

Bara vatten, om något. Hoppas det är bra Bäst Före på gel, jag har en hel del liggande som jag inte fått nytta av...

Springer ca en timme utan dryck, vid längre pass Runes modifierade kakor i fickan, kisstopp och dryckintag på någon mack eller vattgen i Perfektas vätskebälte.

...är totalt överflödigt om du inte är ute och springer minst maraton.

Anders:

Kan du kuta över 2 timmar utan att få lågt blodsocker? Då måste du ha en rackarns kondition, eller jogga långsamt...

Jag var precis ute och körde 25 km utan något med mig annat än ett glatt humör och lite kläder på kroppen. Ja, lite lågt blodsocker när jag kom in. Ibland kör jag med sportdryck på längre pass för att vänja magen inför tävling. Ibland med vatten och iblan

Om man bortser från ev. behov av att vänja magen vid sportdryck inför ett lopp skulle jag säga att om man inte springer många timmar bör vatten räcka på träningspassen. Springer man kort och hårt räcker bränslet man tillgängligt förmodligen och om man spr

Peter, hur funkar det i praktiken med Dextrosol och vatten? Suger på tabletten och smuttar på vattnet? Har du prövat på tävling? Är lite nyfiken på hur det funkar. Blir det bra, blir man mindre beroende av arrangörernas val av sportdryck.

Susse :D: Alla kan kuta långt mer än två timmar utan att få lågt blodsocker. Människan klarar sig i tre veckor utan mat, tre minuter utan syre, tre dagar utan vatten.

Efter tre veckor utan mat är inte människan snygg, men i det perspektivet är det lätt a

Jag vet! Men du måste hålla en låg intensitet för att använda fett som bränsle. För mig funkar bara en rask promenad. Du kanske har jättebra kondis och kan alltså jogga i samma pulszon som jag promenerar och då klarar vi oss på fettförbränning - ja.

Glykogendepåerna i lever och muskler innehåller väl runt 400g (~1500kcal eller så?) och om man håller prattempo (eller bättre definierat som nånstans mellan 60 och 75% av maxpuls eller ~65% av VO2max), som på t ex långpass, står fettförbränningen för ca 5