Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningElitmotionär!
You need to log in to create posts and topics.

@Lars K:
Ett sent svar, som tillägg till min tolkning längre upp i tråden: jag tänker mig nog snäppet under nationell elit... Men, detta är som sagt min definition, som naturligtvis är min tolkning från de olika sammanhang jag hört begreppet under årens l

Skulle också definiera en elitmotionär som någon strax under nationell elit och någon riktigt duktig idrottare som inte har som avsikt att livnära sig på sin idrott.
I marathon skulle jag exempelvis klassa en elitmotionär som någon herre som springer på 2

Intressant att se att det är så många som använder ordet Elitmotionär och har egna definitioner på det. Jag trodde inte ordet var så vanligt förekommande.

Apropå chefer, här är lite nutidshistoria nästan (i den lilla träningsvärlden iaf)

Jag jobbar på NasdaqOMX, som hette OMX för några (5?) år sen. Vår dåvarande VD hette Magnus Böcker. Han och hans fru skulle springa NY Marathon och anlitade då Rubin McRae

Beträffande benämningen "Elitmotionär" så är det väl så att DN-artikeln handlar om personer som själv valt att kalla sig det. Säkert kan det svänga mycket från individ till individ hur mycket de verkligen tränar och vilka resultat de når.

Som jag fattar artikeln är det inte de själva som använder denna benämningen utan det är en sociologisk mer vetenskaplig term som man vill ge gruppen för att kunna kategorisera och studera de som man anser hör hemma i gruppen.

Googlade lite och försökte hitta när begreppet uppstått och vad som sagt om det genom de senaste åren. Malin Ewerlöf Krepp förekommer ett antal gånger och verkar ha bidragit till att sprida termen och även kanske varit med och grundat den?

Enligt hennes

Var uppe och kollade på Hammarby Alpin Marathon idag, och alla de som genomförde det loppet skulle jag vilja definiera som elitmotionärer. Att springa ett drygt marathon med totalt runt 2000 höjdmeter är mycket beundransvärt och inget som vem som helst ge

Och precis där fick jag just en ny målsättning, 😉

Tydligen var det någon tävling i Stockholm (orkar inte hitta referensen just nu) som gav epitetet Elitmotionär på sub41 för män och sub46 för kvinnor.

Edit: var inte Stockholm, tydligen Skåne så helt fel av mig. Lundaloppet "“till elitmotionärer på 10 km