Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 19:33Jag känner mig också gammal och passé Anders.
Jag känner mig också gammal och passé Anders.
Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 19:34För mig är en motionär någon som rör på sig för att må bra och kanske för att det är roligt.
En tävlings* i vilken sport det än må vara tränar för att bli så snabb/bra på sin idrott som möjligt. Av dessa tävlings* är det ett fåtal som tillhör eliten. De
För mig är en motionär någon som rör på sig för att må bra och kanske för att det är roligt.
En tävlings* i vilken sport det än må vara tränar för att bli så snabb/bra på sin idrott som möjligt. Av dessa tävlings* är det ett fåtal som tillhör eliten. De
Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 20:11På loppen finns det ju oftast en tävlings/elitklass och ett antal motionsklasser. Men är kan man verkligen kalla alla som springer i tävlingsklassen för elitlöpare? Om man kollar på t ex Hässelbyloppet i år och resultaten därifrån så är jag inte helt över
På loppen finns det ju oftast en tävlings/elitklass och ett antal motionsklasser. Men är kan man verkligen kalla alla som springer i tävlingsklassen för elitlöpare? Om man kollar på t ex Hässelbyloppet i år och resultaten därifrån så är jag inte helt över
Quote from Funbeat user on 25 November 2012, 22:56Sverigeelit och elitmotionär man inte vara samma sak, Sverige eliten springer idag ett maratonlopp på 2:20-2:45 och är just eliten i Sverige....elitmotionärerna springer långsammare än eliten, solklart för alla??
Sverigeelit och elitmotionär man inte vara samma sak, Sverige eliten springer idag ett maratonlopp på 2:20-2:45 och är just eliten i Sverige....elitmotionärerna springer långsammare än eliten, solklart för alla??
Quote from Funbeat user on 27 November 2012, 18:32Redan på 60-talet så var det en klar fördel att motionera.
Elit var väl då ingen jättefördel ( för mycket träning ), däremot ett ofta återkommande tränande.
Ordet elitmotionär användes ej vad jag minns, däremot hur långt efter segraren man var. 5K under
Redan på 60-talet så var det en klar fördel att motionera.
Elit var väl då ingen jättefördel ( för mycket träning ), däremot ett ofta återkommande tränande.
Ordet elitmotionär användes ej vad jag minns, däremot hur långt efter segraren man var. 5K under
Quote from Funbeat user on 27 November 2012, 19:42Som jag minns begreppet "motionär" var det förr definierat som åtskilt från "aktivt tävlande", dvs licensierad klubbtillhörig och tävlande. Och alltså inte alls kopplat till prestationsnivå. Elit eller inte ser jag som en helt annan dimension än motionär
Som jag minns begreppet "motionär" var det förr definierat som åtskilt från "aktivt tävlande", dvs licensierad klubbtillhörig och tävlande. Och alltså inte alls kopplat till prestationsnivå. Elit eller inte ser jag som en helt annan dimension än motionär
Quote from Funbeat user on 27 November 2012, 19:57Håller med Anders om tävlande vs. motionsklass.
Gällde 60-talet.
70-talet hade jag löpförbud.
80-talet så började tävlingslöpare anmäla sig i motionsklass för att komma högre upp och få bättre priser.
Lottade priser infördes i motionsklasserna men lika
Håller med Anders om tävlande vs. motionsklass.
Gällde 60-talet.
70-talet hade jag löpförbud.
80-talet så började tävlingslöpare anmäla sig i motionsklass för att komma högre upp och få bättre priser.
Lottade priser infördes i motionsklasserna men lika
Quote from Funbeat user on 28 November 2012, 07:50För mig hänger begreppet elitmotionär inte ihop med prestation utan ambition. En vanlig motionär lallar omkring lite när den har lust och tränar inte så målinriktat medan en elitmotionär har träningsupplägg och siktar målmedvetet framåt med ambitiösa mål
För mig hänger begreppet elitmotionär inte ihop med prestation utan ambition. En vanlig motionär lallar omkring lite när den har lust och tränar inte så målinriktat medan en elitmotionär har träningsupplägg och siktar målmedvetet framåt med ambitiösa mål
Quote from Funbeat user on 28 November 2012, 09:34Jag gissar att begreppet "elitmotionär" egentligen bara är intressant för dom som själva anser sig vara det. När jag som junior faktiskt tränade och tävlade på elitnivå i SM, NM och liknande tävlingar var det en icke-fråga huruvida vi var elit eller inte.
Jag gissar att begreppet "elitmotionär" egentligen bara är intressant för dom som själva anser sig vara det. När jag som junior faktiskt tränade och tävlade på elitnivå i SM, NM och liknande tävlingar var det en icke-fråga huruvida vi var elit eller inte.
Quote from Funbeat user on 28 November 2012, 14:19DN fortsätter sin serie om "hälsohetsen". Men visst är det lite dubbla budskap från Livsstils-redaktionen, eller är det månne redaktören som hetsar Charlotta th?
BILD:http://dl.dropbox.com/u/18693467/dn.jpg
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/de-vackra-o
DN fortsätter sin serie om "hälsohetsen". Men visst är det lite dubbla budskap från Livsstils-redaktionen, eller är det månne redaktören som hetsar Charlotta th?
BILD:http://dl.dropbox.com/u/18693467/dn.jpg
http://www.dn.se/insidan/insidan-hem/de-vackra-o