Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEn fråga till om snittpuls
You need to log in to create posts and topics.

P.>
Jag är ganska säker på att det inte står så i den bok som refereras till, utan snarare att det tar längre tid. De intensitetszoner som beskrivs i boken utgår från vilket syfte en idrottare har med ett givet pass, och vad som är lämpligast träning för

Jag är lite lite oense med Johan om det där sista eftersom jag satt med boken i knät när jag skrev inlägget, men visst kan dom ha helt fokuserat på huvudeffekten av respektive intensitetsnivå och struntat i att nämna i vilken utsträckning den ger andra ef

Jonas,
jag tycker att det framgår i boken att de olika intensitetszonerna inte är avgränsade gentemot varandra med vattentäta skott. Författarna använder dessutom begreppet träningsmängd (= belastning x tid) för att beskriva effekten av träning, vilket i

Vem vill inte träna tidseffektivt och hållbart?

Det finns sannolikt många som har andra mål med sin cykling än att öka sin kapacitet så mycket som möjligt per investerad träningstimme.

Johan: Da er vi tilbake til starten i denne tråden, hvor Mads Å frågade om intervaler var den beste måten å trene opp Vo2 max.

Da svarte jeg at det ikke var, men det er den raskeste !!

Går en 10 slag ned fra 94+% må en beregne 2.5-3 ganger lenger tren

Johan:
Tveksamt att bygga sina förklaringar i en populärvetenskaplig bok på implikationer och tagande för givet, men du har säkert rätt.

Kanske blev jag lurad till övertolkning av en annan bok som jag läste ungefär samtidigt - Artur Forsberg, HC Holmber

Jonas Ahlbom : Det kan du godt skrive. Et maraton løp foregår så tett oppunder trøskel (AT) som mulig fra start til mål.
En maratonløper som bruker mellom 2.20 -3.5 time på trøskel tjener ikke mykke på å trene 4 min. intervaler.
Han er mere intresert i

Jonas,
Jag tycker inte att jag tar så mycket för givet. Jag skrev att det var mina tolkningar, och när jag läser i boken svart på vitt ser jag att det inte var en särskilt långsökt tolkning från min sida:
”Hög intensitet i träningen (upp till en intensite

I cykel är det praktisk att ha bra trampteknik och förmåga att klara ett antal timmar i sadeln.