Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelEn fråga till om snittpuls
You need to log in to create posts and topics.

Hej P,
Jag hoppar direkt in på återhämtningsfrågan.

Det första man bör fråga sig är VAD syftet med träningen är. Om syftet med passet är att öka sin muskelstyrka maximalt, då är det sannolikt också så att man bör vara fullständigt återhämtad.

När det dä

Hej Johan.

"Visst förlorar jag en hel del om jag skadar mig, men om jag inte tränar hårt så tror jag inte att någon av ovanstående målsättningar är inom räckhåll, och jag tror heller inte att jag får särskilt roligt som den ständigt hängde i tävlingarna.

En intressant aspekt som vi inte fått svar på är om de fysiologiska adaptionerna skiljer sig mellan låg-intensiv och hög-intensiv. Det står klart att graden är olika, tex får du större vo2max effekt på hög intensiv - men den tränas även av låg intensiv vo

Hej Mats.

"Är där någon aspekt som enbart tränas vis lågintensiv?"

Nu är det inte bara så. Men fettförbränningen upphör i princip helt vid en allt för hård ansättning. Och det skulle väl kunna vara en sådan aspekt som bara tränas vid lägre intensitet. M

Hej Mats.

Ska försöka förklara vad jag menar med "Genväg".
För mig är en genväg en snabbare väg till/mot färdmålet. Och när det gäller den fysiska genvägen så är intervaller en sådan enligt mig. Man tar en genvägen till sin ökade fysiska förmåga. Men so

Johan: Fråga Lanza om hur han tycker att du ska träna.

Tråden er intresant og har gode synspunkter. Og den har ennu ikke sporet av.

Johan Asperyd: Du har mye større ambisjoner enn både P. og meg. Vi ( som jeg oppfatter det) har bare ambisjoner om og være over snittet morsonister. Det vises ved at P. bruke

Jeg skriver at jeg trener 8-9 timer på sommeren men det blir mange flere. Men jeg regner ikke Langturer i sone 1, lav 2 som trening. Det er restitusjon eller aktiv vile.

"Tråden er intresant og har gode synspunkter. Og den har ennu ikke sporet av."

Det har den visst... jag undrade om snittpuls i det inledande inlägget. 😉

Men jag tycker att tråden spårat åt rätt håll! Mycket intressant läsning, så fortsätt gärna. 🙂

/

När ni tar lugna veckor - hur lugna gör ni dem?

P: du mitt ditt jag cyklar tom med när jag sover, har du lugna veckor?

Återigen måste jag säga att det svåra med lågintensiv träning är att hålla igen. Nästan varje pass jag försökt mig på att köra med