Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

springa rätt snabbt är störst!

Vet inte om jag är onormal men mitt löpsteg blir bättre ju snabbare jag springer,relativt mig själv såklart.

Om jag ska springa långsammare än full spätta så tänker jag en massa på varje fotnedsättning men om jag springer fortare så har jag full fokus på

När man lär ut Pose-teknik brukar ett tips vara att inte tänka på fotisättning, tänk istället på att lyfta foten från marken så snart du kan efter att ha satt ner den. Då slappnar hjärnan av och fotisättningen blir bättre.

Här är också vettig läsning
htt

När jag köpte mina dam- DS trainers sa försäljaren att man brukar få få upp en storlek eller iaf en halv när man går från t ex gt-serien till trainers och också gå upp i storlek om man växlar från herr till dam.

Ett alternativ till DS Trainer är Mizuno Elixir. Jag köpte sådana som snabbdisansskor mm men kör nästan alla pass med dem nu. Även långpass.

Hmm....Behöver man bara pronationsstöd om man landar på hälarna? Det har jag aldrig hört... Pronerar gör man väl oavsett fotistättning?

Det vore väl då vettigt att rekommendera en lättviktssko med pronationsstöd 🙂

Om man tex kikar på löplabbet är de en

Ja, man pronerar oavsett fotisättning men det är bara vid hälisättning som det kan bli ett problem. Vid mittfots- och framfotsisättningar är pronationen en viktig del av löpsteget istället som hjälper till att göra landningen mjukare. Pronation tillsamman

Hällanding är för fotgängare
Tålanding för sprinters
Mellanfotslandning för löpare

Om man vill jämföra storlekar, sulform, häl till tå drop mellan olika märken så har runningwarehouse en bra funktion på sin site. "Shoeftr"

http://www.runningwarehouse.com/descpageMRS-AADIOM1.html

Ett annat Mizuno-alternativ kan vara Wave Aero 9. Jag håller på att fasa ut mina Kayano (som iofs har lite för mycket stöd för mig) till förmån för Aero och är mycket nöjd. Skillnaden i löpkänsla är enorm samtidigt som Aero ändå inte känns för sladdrig. V