Quote from Guest on 19 June 2012, 16:55Halloj!
Säg att du har 2500kcal kolhydrater lagrade i kroppen. Om du springer 10 min säger vi att du för enkelhetens skull bränner 100kcal. Du trycker i dig en gel (som motsvarar 100kcal). Ligger du på 2500kcal igen? I så fall fungerar det ju som en evig
Halloj!
Säg att du har 2500kcal kolhydrater lagrade i kroppen. Om du springer 10 min säger vi att du för enkelhetens skull bränner 100kcal. Du trycker i dig en gel (som motsvarar 100kcal). Ligger du på 2500kcal igen? I så fall fungerar det ju som en evig
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 17:05Vad tänker du på när du säger att det inte är så det fungerar? Att man blir trött efter någon/några mil? Proppar man i sig en gel var 10e minut beror tröttheten isåfall inte på energibrist i kroppen, möjligtvis lokalt i musklerna, men främsta skälet skull
Vad tänker du på när du säger att det inte är så det fungerar? Att man blir trött efter någon/några mil? Proppar man i sig en gel var 10e minut beror tröttheten isåfall inte på energibrist i kroppen, möjligtvis lokalt i musklerna, men främsta skälet skull
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 17:37Hade det fungerat så hade du ju alltid kunna använda kolhydrater som bränsle eftersom de aldrig skulle ta slut!
Hade det fungerat så hade du ju alltid kunna använda kolhydrater som bränsle eftersom de aldrig skulle ta slut!
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 17:46Jag förstår inte din poäng eller frågeställning. Ur energimässig synvinkel skulle man väl visst kunna springa i all oändlighet på bara kolhydrater.
Jag förstår inte din poäng eller frågeställning. Ur energimässig synvinkel skulle man väl visst kunna springa i all oändlighet på bara kolhydrater.
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 18:28Det maximala upptaget av kolhydrater från kost ligger kring 70 g/h under aktivitet.
Det maximala upptaget av kolhydrater från kost ligger kring 70 g/h under aktivitet.
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 18:58Kolhydraterna tar snart slut och som M F påpekar och du själv misstänkte, du kan inte fylla på i samma takt som du förbrukar dom.
Om du har lågt räknat 5 kg fett i kroppen mostvarar det mer än 40000 kcal. Räcker bra mycket längre.
Kolhydraterna tar snart slut och som M F påpekar och du själv misstänkte, du kan inte fylla på i samma takt som du förbrukar dom.
Om du har lågt räknat 5 kg fett i kroppen mostvarar det mer än 40000 kcal. Räcker bra mycket längre.
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 19:03Okej, 70g kolhydrater motsvarar ungefär 300kcal och alltså bara hälften av de 600kcal/timme man förbrukade enligt exemplet ovan. Då ser jag en begränsning. Förmågan att ta upp energi medan man springer lär dock vara träningsbar, men det är möjligt att det
Okej, 70g kolhydrater motsvarar ungefär 300kcal och alltså bara hälften av de 600kcal/timme man förbrukade enligt exemplet ovan. Då ser jag en begränsning. Förmågan att ta upp energi medan man springer lär dock vara träningsbar, men det är möjligt att det
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 19:13Om du har med dej 40000-80000 kcal från start, varför ska du då fylla på mer under loppet? Drick vatten och kör på. Eller sportdryck, smågodis och annat sötter om du känner att skallen blir piggare av det.
Om du har med dej 40000-80000 kcal från start, varför ska du då fylla på mer under loppet? Drick vatten och kör på. Eller sportdryck, smågodis och annat sötter om du känner att skallen blir piggare av det.
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 19:29Loppet?
Jag har tolkat det mest som en teoretisk frågeställning om hur kroppen fungerar.
Loppet?
Jag har tolkat det mest som en teoretisk frågeställning om hur kroppen fungerar.
Quote from Funbeat user on 19 June 2012, 19:4070 g = ca 280 kcal. Och det är under förutsättning att det är en optimal sammansättning av sockerarter och att magpassagen fungerar perfekt.
70 g = ca 280 kcal. Och det är under förutsättning att det är en optimal sammansättning av sockerarter och att magpassagen fungerar perfekt.