Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEnergiförbrukning och fylla på
You need to log in to create posts and topics.

Leverglykogenet är den minst lagringen av glykogen som kroppen kan lagra, ca 100gram. I kroppens muskulatur kan vi lagra 300-500gram glykogen, sk muskelglykogen. Det är muskelglykogenet som används först, eftersom att det är lagrat lokalt där energiåtgång

Jag kan väl tillägga att det går att mäta glykogenmängd i hjärnan. Därav kan dess närvaro hävdas.

Annars är det väl rätt urspårat nu...

Lars: jag talade som sagt om HJÄRNANS bränsle och basmetabolismen och inte MUSKLERNAS bränsle.

Men jag tror jag avslutar här pga allas vår bristande vetskap om exakta fakta bara riskerar att leda till missuppfattningar och oreda (som vanligt på forum).

Visst är det bäddat för en hel del oreda när några av debattörerna går på vetenskap, andra går på känsla, medan resten extrapolerar ut sin egenerfarenhet som att den per definition ju självklart också måste gälla alla andra. Men forum är ju sådana. Ibland

"The major organs involved in fuel homeostasis are as follows: (1) the liver, which is normally the only major producer of glucose; (2) the brain, which in the fed state or early in the fasted state is a near-obligate glucose consumer; and (3) the muscle