Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningEnergiförbrukning och fylla på
You need to log in to create posts and topics.

Lars: Vad kallar du då glykogeninlagringen i hjärnan för? Hjärnglykogen borde väl vara ett passande namn eftersom det anknyter till samma inlagring som i muskel och lever.

Om du läser Lars inlägg lite noggrannare ser du att han skrivit att det inte finns något glykogen i hjärnan. Varför skulle han då kalla "det" för något.

Själv trodde jag hjärnans energibehov helt och hållet togs från blodbanan, och då enbart blodsocker/k

@M F

Fettvävnad har ingen förmåga att lagra KH, så därav finns det inget "hjärnglykogen".

jag instämmer i Markus andersons inlägg ovan.

Hjärnan får all sin energi direkt ifrån blodbanan. Det är slående för hur lite kunskap vissa har som argumenterar fö

Man stoppar ju inte i sig kolhydrater på träning för ge musklerna bränsle utan för att ge hjärnan bränsle då levern börjar bli tömd på glykogen. Men om man aldrig tränar i över 2,5h så räcker nog leverglykogenet till och då bör det inte behövas.

Testa at

34km gick bra i måndags trots att jag genom historien alltid slarvat med långpassen och därför är relativt dåligt tränad för långa sträckor.

Då behöver du effektivisera din fettförbränning! 😉

Att man blir apatisk så fort blodsockret sjunker tyder ju bara på att man har vant sin kropp att hela tiden gå på högvarv=sockerrus. och det är smärtsamt att landa då....

Jag tränar gärna långapass på

Wow, Den nya fysiologin&naturkunskapen!

Fettförbränningen gör väl inte mycket för åtgången av leverglykogen? Jag har för mig att Tim Noakes i Lore of Running visade att leverglykogenet räckte ungefär lika länge oberoende av intensitet och då borde det väl vara mest hjärnan och andra organ som n

Ytterligare saker som gör detta med behov av KH under lång träning väldigt individuellt är att alla personer har olika förbränningsprofil. En del är naturliga fettbrännare medan andra är naturliga kh-brännare. Tim Noakes har mycket data på denna spridning

Mot slutet av mitt 34km-pass räknade jag ut att ett snitt på 4:35/km (som jag visste att jag var i närheten) skulle innebära en sluttid på 2:35:50, utifrån passeringstiden vid 31km och ca: 4:45/km sista 3km skulle jag dock snarare vara hemma vid ca: 2:37: