Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 01:06Lars: Vad kallar du då glykogeninlagringen i hjärnan för? Hjärnglykogen borde väl vara ett passande namn eftersom det anknyter till samma inlagring som i muskel och lever.
Lars: Vad kallar du då glykogeninlagringen i hjärnan för? Hjärnglykogen borde väl vara ett passande namn eftersom det anknyter till samma inlagring som i muskel och lever.
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 07:31Om du läser Lars inlägg lite noggrannare ser du att han skrivit att det inte finns något glykogen i hjärnan. Varför skulle han då kalla "det" för något.
Själv trodde jag hjärnans energibehov helt och hållet togs från blodbanan, och då enbart blodsocker/k
Om du läser Lars inlägg lite noggrannare ser du att han skrivit att det inte finns något glykogen i hjärnan. Varför skulle han då kalla "det" för något.
Själv trodde jag hjärnans energibehov helt och hållet togs från blodbanan, och då enbart blodsocker/k
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 07:51@M F
Fettvävnad har ingen förmåga att lagra KH, så därav finns det inget "hjärnglykogen".
jag instämmer i Markus andersons inlägg ovan.
Hjärnan får all sin energi direkt ifrån blodbanan. Det är slående för hur lite kunskap vissa har som argumenterar fö
@M F
Fettvävnad har ingen förmåga att lagra KH, så därav finns det inget "hjärnglykogen".
jag instämmer i Markus andersons inlägg ovan.
Hjärnan får all sin energi direkt ifrån blodbanan. Det är slående för hur lite kunskap vissa har som argumenterar fö
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 09:44Man stoppar ju inte i sig kolhydrater på träning för ge musklerna bränsle utan för att ge hjärnan bränsle då levern börjar bli tömd på glykogen. Men om man aldrig tränar i över 2,5h så räcker nog leverglykogenet till och då bör det inte behövas.
Testa at
Man stoppar ju inte i sig kolhydrater på träning för ge musklerna bränsle utan för att ge hjärnan bränsle då levern börjar bli tömd på glykogen. Men om man aldrig tränar i över 2,5h så räcker nog leverglykogenet till och då bör det inte behövas.
Testa at
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 09:5534km gick bra i måndags trots att jag genom historien alltid slarvat med långpassen och därför är relativt dåligt tränad för långa sträckor.
34km gick bra i måndags trots att jag genom historien alltid slarvat med långpassen och därför är relativt dåligt tränad för långa sträckor.
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 09:55Då behöver du effektivisera din fettförbränning! 😉
Att man blir apatisk så fort blodsockret sjunker tyder ju bara på att man har vant sin kropp att hela tiden gå på högvarv=sockerrus. och det är smärtsamt att landa då....
Jag tränar gärna långapass på
Då behöver du effektivisera din fettförbränning! 😉
Att man blir apatisk så fort blodsockret sjunker tyder ju bara på att man har vant sin kropp att hela tiden gå på högvarv=sockerrus. och det är smärtsamt att landa då....
Jag tränar gärna långapass på
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 09:59Wow, Den nya fysiologin&naturkunskapen!
Wow, Den nya fysiologin&naturkunskapen!
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 10:10Fettförbränningen gör väl inte mycket för åtgången av leverglykogen? Jag har för mig att Tim Noakes i Lore of Running visade att leverglykogenet räckte ungefär lika länge oberoende av intensitet och då borde det väl vara mest hjärnan och andra organ som n
Fettförbränningen gör väl inte mycket för åtgången av leverglykogen? Jag har för mig att Tim Noakes i Lore of Running visade att leverglykogenet räckte ungefär lika länge oberoende av intensitet och då borde det väl vara mest hjärnan och andra organ som n
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 10:23Ytterligare saker som gör detta med behov av KH under lång träning väldigt individuellt är att alla personer har olika förbränningsprofil. En del är naturliga fettbrännare medan andra är naturliga kh-brännare. Tim Noakes har mycket data på denna spridning
Ytterligare saker som gör detta med behov av KH under lång träning väldigt individuellt är att alla personer har olika förbränningsprofil. En del är naturliga fettbrännare medan andra är naturliga kh-brännare. Tim Noakes har mycket data på denna spridning
Quote from Funbeat user on 21 June 2012, 10:53Mot slutet av mitt 34km-pass räknade jag ut att ett snitt på 4:35/km (som jag visste att jag var i närheten) skulle innebära en sluttid på 2:35:50, utifrån passeringstiden vid 31km och ca: 4:45/km sista 3km skulle jag dock snarare vara hemma vid ca: 2:37:
Mot slutet av mitt 34km-pass räknade jag ut att ett snitt på 4:35/km (som jag visste att jag var i närheten) skulle innebära en sluttid på 2:35:50, utifrån passeringstiden vid 31km och ca: 4:45/km sista 3km skulle jag dock snarare vara hemma vid ca: 2:37: