Quote from Funbeat user on 22 April 2010, 16:02En 10-dagarstävling är väl minst lika mycket en mental prestation som en fysisk så det är nog klokt att äta det man tål och tycker är gott. Sportdrycker känns ganska meningslösa i sammanhanget.
En 10-dagarstävling är väl minst lika mycket en mental prestation som en fysisk så det är nog klokt att äta det man tål och tycker är gott. Sportdrycker känns ganska meningslösa i sammanhanget.
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 14:18"Räknade på det och 1,5 dl sportdryck ger ungefär 1 min energi på ett halvmaran lopp... bara det gör att man inser att det är ganska meningslöst med sportdryck"
Det låter ju sannerligen som om sportdryck i det avseendet är helt värdelöst under lopp? Är d
"Räknade på det och 1,5 dl sportdryck ger ungefär 1 min energi på ett halvmaran lopp... bara det gör att man inser att det är ganska meningslöst med sportdryck"
Det låter ju sannerligen som om sportdryck i det avseendet är helt värdelöst under lopp? Är d
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 14:57"Räknade på det och 1,5 dl sportdryck ger ungefär 1 min energi på ett halvmaran lopp... bara det gör att man inser att det är ganska meningslöst med sportdryck"
Jag tror du räknar fel.
"Räknade på det och 1,5 dl sportdryck ger ungefär 1 min energi på ett halvmaran lopp... bara det gör att man inser att det är ganska meningslöst med sportdryck"
Jag tror du räknar fel.
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 15:39Nej det borde bli något sådant tycker jag också.
Sportdryck ligger på ca 60 g/liter socker/kolhydrater vilket blir 6 g/dl vilket är ca 24 kcal. Med en intensitet på 800 kcal/h så räcker 1,5 dl till 36/800 = 0.045 timme = ca 3 minuter.
Nej det borde bli något sådant tycker jag också.
Sportdryck ligger på ca 60 g/liter socker/kolhydrater vilket blir 6 g/dl vilket är ca 24 kcal. Med en intensitet på 800 kcal/h så räcker 1,5 dl till 36/800 = 0.045 timme = ca 3 minuter.
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 15:57Jag tror jag räknade ung förbrukning av 1000 kcal per timma, eller till och med att jag gjorde av med 2000 kcal på en halvmara som går på ung 1:45.
Men det är väldigt svårt i alla fall att fylla på så mycket att det ger effekt en lång tid...
Jag tror jag räknade ung förbrukning av 1000 kcal per timma, eller till och med att jag gjorde av med 2000 kcal på en halvmara som går på ung 1:45.
Men det är väldigt svårt i alla fall att fylla på så mycket att det ger effekt en lång tid...
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 15:59Om man läser http://traningslara.se/blogg/vatten-vs-sportdryck/ så ser man tydligen andra fördelar med sportdryck:
# Man förbättrar ens koncentrationsförmåga
# Man upprätthåller en mer fördelaktig glukosnivå i blodet.
# Man minskar risken för att man ska
Om man läser http://traningslara.se/blogg/vatten-vs-sportdryck/ så ser man tydligen andra fördelar med sportdryck:
# Man förbättrar ens koncentrationsförmåga
# Man upprätthåller en mer fördelaktig glukosnivå i blodet.
# Man minskar risken för att man ska
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 16:02Vad intressant. Var kan man köpa det?
Vad intressant. Var kan man köpa det?
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 16:19Man kan inte använda sportdryck som den enda energikällan under en mara eller liknande ansträngningar, då skulle man behöva horribla mängder som man kan förstå av räkneexemplen ovan.
Glykogen och fett som finns lagrat i kroppen vid starten står för lejon
Man kan inte använda sportdryck som den enda energikällan under en mara eller liknande ansträngningar, då skulle man behöva horribla mängder som man kan förstå av räkneexemplen ovan.
Glykogen och fett som finns lagrat i kroppen vid starten står för lejon
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 16:23"...så räcker 1,5 dl till 36/800 = 0.045 timme = ca 3 minuter. "
Det låter mer rimligt. På en mara så kan man sedan inte hålla tröskelfart, man måste köra lite lugnare, så skulle man gissa att kroppen kan använda ca 1/3 fett, så blir det knappa 5 min (4,
"...så räcker 1,5 dl till 36/800 = 0.045 timme = ca 3 minuter. "
Det låter mer rimligt. På en mara så kan man sedan inte hålla tröskelfart, man måste köra lite lugnare, så skulle man gissa att kroppen kan använda ca 1/3 fett, så blir det knappa 5 min (4,
Quote from Funbeat user on 23 April 2010, 16:45Varför ska man egentlgien ha spotdrycker och geler överhuvudtaget?
När kolghydratlagret är slut börjar väl kroppen ta på fettet istället och det har man ju så att det räcker till veckovis med träning!
Varför ska man egentlgien ha spotdrycker och geler överhuvudtaget?
När kolghydratlagret är slut börjar väl kroppen ta på fettet istället och det har man ju så att det räcker till veckovis med träning!