Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 20:42Har också blivit nekad pga. för låg puls, har för mig att gränsen var 45 men det kan kanske variera med åldern.
Tror att gränsen har med blodtrycksfall att göra, dom är helt enkelt rädda för att man skall svimma.
Har också blivit nekad pga. för låg puls, har för mig att gränsen var 45 men det kan kanske variera med åldern.
Tror att gränsen har med blodtrycksfall att göra, dom är helt enkelt rädda för att man skall svimma.
Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 21:16Mycket märkligt med pulskrav. Jag har själv mellan 40-45 och har gett blod 94 ggr. Däremot brukar de vara tveksamma om man har väldigt lågt blodtryck och där klarar jag mig precis. Donatorn skall ju inte behöva plikta med livet för att rädda andra när det
Mycket märkligt med pulskrav. Jag har själv mellan 40-45 och har gett blod 94 ggr. Däremot brukar de vara tveksamma om man har väldigt lågt blodtryck och där klarar jag mig precis. Donatorn skall ju inte behöva plikta med livet för att rädda andra när det
Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 22:1750 slag är gränsen. Kommer inte ihåg de exakta orden som överläkaren drog för mig. Men kontentan var att för en person med puls under 50 bpm så blev det för stor påfrestning för kroppen med att lämna blod.
Har försökt tre gånger, första två gångerna fick
50 slag är gränsen. Kommer inte ihåg de exakta orden som överläkaren drog för mig. Men kontentan var att för en person med puls under 50 bpm så blev det för stor påfrestning för kroppen med att lämna blod.
Har försökt tre gånger, första två gångerna fick
Quote from Håkan Öhling on 9 February 2012, 22:18För mig gjorde de testet när jag hade rundat 40 år. Argumentet var alltså att jag kunde skada mig när jag gick därifrån. Att det gått bra i 15 år kunde de inte ta hänsyn till. 50 i vilopuls var mingränsen och de tröstade mig med att pulsen brukar gå upp m
För mig gjorde de testet när jag hade rundat 40 år. Argumentet var alltså att jag kunde skada mig när jag gick därifrån. Att det gått bra i 15 år kunde de inte ta hänsyn till. 50 i vilopuls var mingränsen och de tröstade mig med att pulsen brukar gå upp m
Quote from Catharina Brattlin on 9 February 2012, 22:39Det där med låg puls är nog väldigt olika. På min blodcentral, där jag jobbar, mäter de visserligen pulsen samtidigt som trycket tas, men de lägger ingen vikt vid den om allt annat är normalt. Dessutom är det den medicinskt ansvarige läkaren som gör slutb
Det där med låg puls är nog väldigt olika. På min blodcentral, där jag jobbar, mäter de visserligen pulsen samtidigt som trycket tas, men de lägger ingen vikt vid den om allt annat är normalt. Dessutom är det den medicinskt ansvarige läkaren som gör slutb
Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 22:44De mätte min puls till 47, men eftersom jag sagt att jag tränade var det inga problem
Ingen som har några mer tankar kring frågorna jag skrev i första inlägget? Nej, inte hällt i mig massa vätska. Ingen frukost, lunch med pannkakor och ärtsoppa dryga tre
De mätte min puls till 47, men eftersom jag sagt att jag tränade var det inga problem
Ingen som har några mer tankar kring frågorna jag skrev i första inlägget? Nej, inte hällt i mig massa vätska. Ingen frukost, lunch med pannkakor och ärtsoppa dryga tre
Quote from Catharina Brattlin on 9 February 2012, 22:50Spontant tänker jag att det kan vara en diff i själva mätningen. 131 eller 135 är "same same". Egentligen.
Men, även 135 är inte speciellt högt för en man. Nu vet jag att Du springer mycket men om jag kollar på provsvar från motionerande män i Din ålder
Spontant tänker jag att det kan vara en diff i själva mätningen. 131 eller 135 är "same same". Egentligen.
Men, även 135 är inte speciellt högt för en man. Nu vet jag att Du springer mycket men om jag kollar på provsvar från motionerande män i Din ålder
Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 23:03Tack Sylvia, bra info där! Ringa vårdcentralen, alltså.
Tack Sylvia, bra info där! Ringa vårdcentralen, alltså.
Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 23:07Nu tänker jag ställa en väldigt självisk fråga! "Vinner" jag något på att ge blod? Visst är det kanon att man kan hjälpa andra genom att lämna lite av sitt eget blod, men finns det nån annan "mening" med att ge blod. Mår jag bättre av det eller är det hel
Nu tänker jag ställa en väldigt självisk fråga! "Vinner" jag något på att ge blod? Visst är det kanon att man kan hjälpa andra genom att lämna lite av sitt eget blod, men finns det nån annan "mening" med att ge blod. Mår jag bättre av det eller är det hel
Quote from Christer Berg on 9 February 2012, 23:15Här i Kalmar län så är det en symbolisk summa för blodet, milersättning, en fika efteråt för att återhämta sig...
...och det skadar ju inte att ha lite på lager om man skulle skada sig, särskilt om man nu har en mer udda blodgrupp.
Själv är jag 0+ så bl
Här i Kalmar län så är det en symbolisk summa för blodet, milersättning, en fika efteråt för att återhämta sig...
...och det skadar ju inte att ha lite på lager om man skulle skada sig, särskilt om man nu har en mer udda blodgrupp.
Själv är jag 0+ så bl