Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 23:19Jag vill vara blodgivare för det ger besked om att hälsan är okej. Sedan får man ju inte lämna blod om man
-haft sex med andra män eller prostituerade
-piercat sig
-knarkat
-blivit gravid.
Så blodgivningen ger incitament för mig att inte göra något av ova
Jag vill vara blodgivare för det ger besked om att hälsan är okej. Sedan får man ju inte lämna blod om man
-haft sex med andra män eller prostituerade
-piercat sig
-knarkat
-blivit gravid.
Så blodgivningen ger incitament för mig att inte göra något av ova
Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 23:29Min tanke var att få koll på blodvärdet. Samt att jag tänkt länge, och i höstas anmälde mig till JAPP-registret. Nu äntligen fick jag tummen ur.
En timmes förlorad arbetsintäkt, hur många muggar och mackor måste man sno med sig? 😉
Min tanke var att få koll på blodvärdet. Samt att jag tänkt länge, och i höstas anmälde mig till JAPP-registret. Nu äntligen fick jag tummen ur.
En timmes förlorad arbetsintäkt, hur många muggar och mackor måste man sno med sig? 😉
Quote from Funbeat user on 9 February 2012, 23:38Mitt jobb bjussar på tiden när jag lämnar blod så inga problem där.
Vinsten förutom god gärning är för mig att det är en stund som jag kan stressa av totalt. Bli uppassad av snygga tjejer (ibland i alla fall) och bli väl omhändertagen. Ingen annan yrkeskå
Mitt jobb bjussar på tiden när jag lämnar blod så inga problem där.
Vinsten förutom god gärning är för mig att det är en stund som jag kan stressa av totalt. Bli uppassad av snygga tjejer (ibland i alla fall) och bli väl omhändertagen. Ingen annan yrkeskå
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 07:25Apropå det, själv är jag 0- (negativ) Har sagt till dem att jag ringer då jag kan ge blod igen men det fattar de inte. De har t.o.m. ringt och jag försöker förklara. Kommer en lapp typ en gång i veckan...!
Apropå det, själv är jag 0- (negativ) Har sagt till dem att jag ringer då jag kan ge blod igen men det fattar de inte. De har t.o.m. ringt och jag försöker förklara. Kommer en lapp typ en gång i veckan...!
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 08:09Någon som vågar sig på spekulationer kring om mitt låga blodvärde kan påverka löpningen negativt?
Någon som vågar sig på spekulationer kring om mitt låga blodvärde kan påverka löpningen negativt?
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 08:20Naturligtvis så har färre syretransporterande blodkroppar negativ inverkan löpningen. Man bör ju således inte köra en länge emot sedd Marathon dagen efter man har gett blod.
Naturligtvis så har färre syretransporterande blodkroppar negativ inverkan löpningen. Man bör ju således inte köra en länge emot sedd Marathon dagen efter man har gett blod.
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 08:20Rent teoretiskt så måste det väl vara negativt iallafall för kortare distanser där Vo2max är av stor betydelse. Detta eftersom ett lägre Hb-värde rimligtvis ger lägre transport av syre vid samma puls och därmed lägre effektutveckling. Hur det sen blir i p
Rent teoretiskt så måste det väl vara negativt iallafall för kortare distanser där Vo2max är av stor betydelse. Detta eftersom ett lägre Hb-värde rimligtvis ger lägre transport av syre vid samma puls och därmed lägre effektutveckling. Hur det sen blir i p
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 09:08Givetvis så har ett lågt HB negativ inverkan på löpningen. Dock vet jag inte vad som är ett optimalt HB-värde för löpning. Borde väl varriera.
Vet du vilket värde du brukar ligga på?
Givetvis så har ett lågt HB negativ inverkan på löpningen. Dock vet jag inte vad som är ett optimalt HB-värde för löpning. Borde väl varriera.
Vet du vilket värde du brukar ligga på?
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 09:15Optimalt? Borde inte syreupptag öka linjärt med Hb-värde iallafall upp till 200? Är det inte därför EPO fungerar så bra. Iofs mest skidåkare och cyklister som är kända användare. Men varför skulle inte löpare ha nytta av höga Hb-värden?
Optimalt? Borde inte syreupptag öka linjärt med Hb-värde iallafall upp till 200? Är det inte därför EPO fungerar så bra. Iofs mest skidåkare och cyklister som är kända användare. Men varför skulle inte löpare ha nytta av höga Hb-värden?
Quote from Funbeat user on 10 February 2012, 10:08Det finns väl vissa hälsorisker med för högt HB-värde? Vet att jag hade rätt högt förut när jag skulle lämna blod en gång. Det gillades inte så där jätte mycket direkt.
Det finns väl vissa hälsorisker med för högt HB-värde? Vet att jag hade rätt högt förut när jag skulle lämna blod en gång. Det gillades inte så där jätte mycket direkt.