Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFör kass för att ge blod
You need to log in to create posts and topics.

Ja, du skulle bli bättre. Men har du kroniskt lågt blodvärde så kompenserar kroppen för det med större blodmängd. Det finns OS-medaljörer med både 170 och 120 i Hb.

Men hjälper verkligen blodmängden? Måste inte minutvolymen upp för att kompensera en lågt Hb?

blodmängden påverkar ju minutvolymen

"Jag blev också portförbjuden pga för låg puls. Man fick inte ha under 50 i vilopuls."

Ja ha då är man rökt då. Jag hade 45 i vilopuls nu i veckan när jag mätte.

Vänligen

P.

"Men har du kroniskt lågt blodvärde så kompenserar kroppen för det med större blodmängd. Det finns OS-medaljörer med både 170 och 120 i Hb."

Hur menar Du där? Kroppen har den blodmängd den har, förutom om den börjar blöda kraftigt - då sjunker blodmängde

Okej, kan man resonera som så här. Om 130 är det normala för mig när jag bara tränar lite, så ger det inget. Om det sjunker pga mycket träning (eller annan anledning), så är det värt att kompensera nivåerna till mitt normaltillstånd?

Har Du MÄRKT att Dina prestationer är sämre? Får Du liknande "symtom" som de jag beskrev ovan? Dvs högre puls än Du brukar, ökad flåsighet osv.

För, om jag ska vara ärlig så tror ju jag att, hade Du inte fått veta att Du hade 131 i hb istället för 135 (s

Testa att träna som Lhakpa Tenzing ett par veckor så märker du snabbt om det blir någon skillnad (utan några additiv).

Om jag alltid haft dåligt blodvärde sedan jag började träna, förstår jag inte hur jag skulle märkt det. Trött är jag såklart mest hela tiden, men det kan ju bero på att jag ökar träningsmängden regelbundet.

Som jag skrev tidigare, detta var första gången

OK, jag har nog fattat det som att Du redan var blodgivare men att man vid en tappning, då man alltid kollar hb:t, har sett det låga värdet. My bad!

Jag hade, som sagt, först kollat upp serumferrititnet för att se järndepåerna, och är de låga - först då