Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFör kass för att ge blod
You need to log in to create posts and topics.

Jo "K" system ringer en klocka från en avlägsen biologilektion, men jag vet inte om det är det, nu sökte jag Kell på wiki och fick upp Duffy (hej matte!), MNS och Lewis, förutom Kell, och AB0/Rh.
Iaf så är han tydligen lite mer negativ än andra 😉 så det

Jag har också läst om det där med för låg puls för att få lämna blod men det känns ju helknäppt. Finns det verkligen vetenskapligt stöd för att neka fullt friska blodgivare som har låg puls pga bra kondition i kombination med ärftlighet som ger låg vilopu

Svårigheten för blodcentralen ligger ju i att bedöma anledningen till den låga pulsen baserad på att ta puls/blodtryck, kolla hälsodeklarationen och vad blodgivaren har att säga.

Det ska då vägas mot regler och riktlinjer om när var och hur det är säkert

Visst, jag förstår att man vill vara på den säkra sidan. Å andra sidan borde man kunna gå på blodgivarnas hälsodeklaration. Om man lämnat blod i många år och inte upplevt några som helst problem med det, har bra blodvärden, känner sig fullt frisk, och sen

Bara vetskapen att man skulle bli nekad blodgivning för att man har för låg puls gör mig så irriterad att pulsen går upp en bra bit över 50 så då skall det väl inte vara några problem.

Brukar själv ligga runt 150. Hb:t hoppade till 165 efter 10 dagars träningsuppehåll i sommar, så visst gör löpning en del på blodvärdet.

För 10 år sedan nu i år så hade jag en mindre hjärtinfarkt. Mina värden var bra och den var nog stressrelaterad. Jag ringde idag och frågade om jag fick börja lämna blod igen. Det får jag inte! Jag berättade att jag tränar 6-7 mil löpning i veckan och att

Det där med för låg puls kan inte vara någon officiell rekommendation. Jag ligger på drygt 40 i vilopuls och det var inga problem med att lämna blod.

Däremot så påstod sjuksköterskan att människor som springer mycket slår sönder sina blodkropppar (under

Jag gick från stabila 130 till 142 när jag inte kunde springa pga skada.

@Jörgen.
Ja. Se "marsch-hemolys" och hemolytisk anemi.