Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningförbjudet att gå i löpskor?
You need to log in to create posts and topics.

Anders, hur vet man att man har starka fötter? Finns det några tester att göra, så som det finns med andra kroppsdelar?

Är inte en fot stark nog om man klarar att göra det man vill utan problem? Eller var går gränsen?

Jag tror att variation är det bästa

Jag har en polare som startade sin löparkariär med en mara, han hade inte sprungit mer än 2km i sträck innan.

Så Anders, allt är inte som du tror ;).

Snacka om att bli insnöad!
Jag tror alla på detta forum är överens om att det är bra att röra på sig, att ge sig på små saker om dämpning i skorna skulle vara svaret på mänsklighetens förfall är löjligt. Skor är ett hjälpmedel/skydd. Det är klart att man

Ellerhur (t+)

Nä jag tror inte det finns några såna tester. Det är rör sig mer uthållighet (och i viss mån rörlighet) än ren råstyrka. Att testa det är ungefär samma uppgift som att genom test avgöra om man är stark nog för att springa ett maraton utan problem.

Sen ha

Bjarne, visst kräver gång och löpning därmpade skor för vi har ju faktiskt bara gått och sprungit de senaste 40 åren. Eller vänta nu...

Bjarne: tjoho, äntligen lite mothugg! :-).

Känns dock som du överdriver lite... skor är precis som du säger ett hjälpmedel och skydd. Vi går ju inte omkring nakna heller precis, då skulle vi frysa.

Det som ifrågasätts är om det verkligen är nyttigt att

åh vad jag älskar när mina trådar blir kapade av dämpningsdebatten.

min fråga var alltså om det är okej att gå i mina löpskor eller om de blir förstörda av det, och om det kan vara dumt att gå i mina gamla löpskor som förvisso inte är slitna men har fel

Det är väl inga problem att knalla omkring barfota eller utan dämpning om man går/springer på mjukt underlad. En Kenyan som gått/sprungit barfota hela uppväxten har knappast gjort det på hårt underlag, så att jämföra skadeproblemen är helt befängt!
Jag kl

De blir inte förstörda!