Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSå fungerar FunBeatFärger på aktiviteter
You need to log in to create posts and topics.

Hm... Betydde det där att du är konsekvent eller inkonsekvent? *förvirrad* 🙂

Men Bruse, då har Du ju svaret! Tyckte Du att passet inte var jobbigt alls väljer Du den definitionen på Borgskalan. Pulsen är bara en mycket generell fingervisning, men ingen absolut sanning.

Skulle jag gå efter min snittpuls hela tiden skulle alla mina

Lady: i praktiken passar teorin väldigt bra, tills motsatsen bevisats. Då är det realiteten som gäller.

Sylvia: tack, börjar få kläm på det hela, lite klämkäckt.

Då det gäller att märka ut intensiteten är det alldeles konsekvent att vara inkonsekvent - precis så är det Bruse! 😉

Jag försökte ett tag utgå från pulsen (hade till och med ritat upp schema på rutat papper och allt (H)), men märkte att det inte funkade

Visst är Borgskalan maxpulsrelaterad. Beräkna medelpuls/maxpuls, ta bort procenttecknet och dividera med 5.
Exempel: Medelpuls 147, maxpuls 210, kvoten 147/210 blir 70%. Ta bort procenttecknet och dividera med 5: 70/5 blir 14, rätt ansträngande alltså.

Raymond: nu snackar vi asså. Då fick jag 17,5 på spinningpasset.

Hehe Raymond varför sätter du du ett procenttecken om du ska ta bort det?

Annars var det intressant att man kvantifiera det!

147/210 är 0,70, man kan ju multiplicera med 20 också, det ger samma resultat. Hur som helst är tanken med Borgskalan att 100% blir 20.

Med maxpuls menas väl min maxpuls, inte träningspassets högsta pulstopp? Vill bara va säker lixom.

Just det - DIN maxpuls (och ingen annans) 🙂