Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumSå fungerar FunBeatFärger på aktiviteter
You need to log in to create posts and topics.

OK, men var Du nöjd med svaret då? 🙂

Nöjd och nöjd. Beskrivningen var bra, även om det inte underlättar för mig.

På vilket sätt tycker Du att det är svårt då? Känner jag mig spyfärdig efter ett hårt intervallpass, så anger jag mycket eller extremt ansträngande. Är jag bara varm och lätt svettig efter ett lugnt löppass, ja då anger jag ganska lätt.

Eller får Du helt

Nu blev det bättre beskrivet! Tack!

Men vad menar du med x10?

Snittpuls 150 (/10) = 15 i skalan
Snittpuls 180 (/10) = 18 i skalan

Borgskalans siffror är ju från 6 till 20. Gångar Du 6 med 10 får Du en pulsangivelse på 60 BPM vilket motsvarar ingen ansträngning alls. Vilopuls för många. Extremt ansträngande anges med siffran 19, som gånger 10 blir en puls på 190 BPM. Förstår Du?

Fas

Aha!

Men det förutsätter väl att alla har samma maxpuls, vilket ju inte är sant, då den avtar med åldern. Eller...

... idag hade jag en snittpuls på 142, vilket jag inte tyckte var jobbigt alls. Men enligt er beräkning blir det 14, och det är mellan något ansträngande och ansträngande.

Då får du väl ta (14*10)-20 där 20 är en siffra du väljer som din egen modifikator för att kompensera för eventuell skillnad i maxpuls etc. Bara du är konsekvent så 🙂

Rättelse: (140-20)/10 ska det ju vara förståss.

Vara konsekvent är jag bra på att vara inkonsekvent. Men nu har jag förstått principen. Och principer är i princip värdelösa när man väl börjar ifrågasätta dom. 😀