Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFarligt intervallträna?
You need to log in to create posts and topics.

Jag är lite nybörjare på det här med att träna men fick i våras för mig att jag skulle springa kraftprovet, som är dryga milen långt. Så nu försöker jag löpträna tre gånger i veckan och min tanke har varit att springa(kanske borde säga jogga för det går i

Först, stort grattis till att ha klarat miltröskeln! (t+)

Artikeln ifråga
http://sv.wikipedia.org/wiki/Intervallträning
Är nog beredd att hålla med där. Att springa en mil kontinuerligt är en viktig milstolpe på många sätt men börja nu inte gapa över för

Om du tycker det verkar kul att köra intervaller så testa det!

Många börjar sin träning med intervaller eftersom man inte orkar springa ett par km i ett sträck. Man springer en bit och går en bit. Så inte är det farligt att intervallträna. Sedan kan man

Jag anser att intervallerna gjorde att jag till sist klarade av att springa milen.

Jag visste inte ens om (då, när det begav sig) att man avrådde från att intervallträna om man inte klarar en mil under en timme. Jag började springa mellan lyktstolpar på en cykelbana här hemmavid. Gick mellan två och öste på mellan fem, t ex. Eller så lu

Mja, alltså wikipedia i all ära men den där artikeln höll jag inte riktigt med i nu när jag läst igeom den igen. Nu är ju jag asolut ingen expert men man vet ju inte vad det är för någon som skrivit det där heller.

Fartlek tycker jag man gott kan ängna s

Tack för alla svar! Härligt att höra från båda sidorna också, men framför allt är det såklart roligt att höra att jag nog kan fortsätta som jag tänkt mig.:-) Jag kanske borde göra som Sylvia föreslog och inte ta rena intervaller utan mera öka och minska..

Alternativt 2,5km två gånger för att vara säker på att jag orkar..!:-)

Du kan springa som du vill så länge som du lyssnar på din kropp och tar det lugnt om du får ont någonstans.

Det finns egentligen inget fel sätt att springa på. Fotbollsspelare kör med korta rusher (intervaller) samma gör t.ex. innebandyspelare och den t

Jag tycker absolut att du kan träna någon form av intervaller om du känner för det.

Det är alldeles utmärkt att du springer en längre distans i ett lugnare tempo och sen har ett betydligt högre tempo på en kortare distans.