Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFarligt intervallträna?
You need to log in to create posts and topics.

Om intervaller vore så farligt så skulle innebandyspelare skada sig väldigt ofta eftersom de rushar max om och om igen. Eftersom de inte skadar sig så finns det ingen orsak till att vi löpare skulle vara känsligare.

Värm bara upp ordentligt innan.

Krister, nog känner jag spelare med skador. Vad grundar du ditt uttalande på för statistik?

Leif, det är farligt att leva! För att återgå till det den här tråden handlade om. Michaela undrade om hennes upplägg var ok.

Jag tycker det!

Hm... Enligt Folksams rapport om idrottsskador utgjorde väl fotboll och innebandy i och för sig de enskilt två mest skadedrabbade idrotterna i hela landet med en knapp ledning för innebandyn, även med hänsyn taget till exponeringstid och antal utövare men

OK, till ämnet. Om vi nu pratar om intervaller som strukturerad träning med bestämda intervaller av typen 6*800m med 80s vila så tycker jag inte att upplägget är lämpligt. Intervaller i mer lös tolkning som lite fartvariation är helt ok.

Innan man nått

Klokt skriver Leif, jag håller med dig! (t+)

Håller helt med Godiva, och många andra ovanför. För mig så har intervallerna varit otroligt effektiva men samtidigt så har jag fått erfara två risker. Det ena att jag pressar mig för hårt och tappar motivation/åker på förkylning eller att jag får någon f

Leif: "...För 60min på milen är en sak för en smärt ung 30-årig kille och en helt annan för en tjej på 60år. Kön, vikt, ålder, talang med mera gör att man inte kan ange fixa tidsmått...."

Jag kunde inte ha sagt det bättre själv 🙂 Även vad du säger om

Terränglöpning är fartträning i smyg, var det någon som sa till mig. Jag tror det stämmer, fast jag har inga direkta bevis för det. Det bara känns så 🙂

Dessutom är terräng bra mot den slitsamma monotonin som det kan bli vid t ex asfaltslöpning.

Dessut

Michaela: Ditt förslag om hur du skall "intervallträna" med att köra hårt i uppförsbackarna brukar jag köra också. Fast jag brukar kalla det för fartlek (kallas också vågintervaller). Jag körde bara så där i många år och jag tycker inte det är farligt.

I