Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFarligt intervallträna?
You need to log in to create posts and topics.

Efter ett års grundlig mängdträning så började jag tänka att jag ville få lite fart i benen. Intervall pratade alla om.....jag börjad köra korta o lätta intervallenr men ganska fort reagerade vaderna med ömhet o lättare smärta. Avbröt o börja köra styrket

Som Sylvia och Anna-Karin säger här, fartlek är helt OK, lyssna på kroppen bara och ta i som attan en bit och vila när det blir för jobbigt.
Men med strikt schemalagda och intervaller tagna ur nån tabell så kommer istället risken för att du tycker det bli

Michaela: Det är inte det minsta "farligt" att springa intervaller. Som flera ovan nämnde är det bara att springa på! Se till att du värmt upp med c:a 10 minuters jogg bara.

Det verkar som om Peter har väldigt många och negativa erfarenheter av interval

Intervaller sabbade min vänstra hamstring 🙁

Till skillnad mot vad Christer skriver så är det i min värld självklart att det är störra skaderisk ju mer explosivt man tränar; och då intervaller är mer explosiva av naturen så ökar ju således också skaderi

Det är många som skadar sig på olika sätt då man springer olika typer av träning. Tex hamstring-skador är typiskt sånt som kommer vid fartträning om man inte värmt upp ordentligt. Det kanske du hade gjort - men vad vet jag?

Om man värmer upp ordentligt i

du har ju en poäng där Christer - jag maximerade mina intervaller, det är sant!

Dock, det jag menar är att det föreligger en ökad skaderisk vid intervallträning utan att för den sakens skull vara farligt.

Jag springer mycket intervaller - både långa lite lugnare och korta explosiva. Även riktigt korta ruscher tränar jag. Älskar att springa fort och har inte skadat mig (ännu i alla fall). Jag är otroligt noggrann med uppvärmningen - ju snabbare intervaller

Edit: Fia-Lotta hann före mig - Exakt så ska man göra med några korta fartökningar mellan uppvärmning o intervaller!

Jag får väl gå halva vägen då o säga att det är klart om man är väldigt tävlingsinriktad tex o springer med nån annan eller om man är lit

Jo jag vet ...

Är inte direkt en erfaren löpare om man säger så 🙁

man jag är på gång att bli ... om jag inte pajar mina hamstrings först vill säga

Visst ökar skaderisken med intervaller, även med en rejäl uppvärmning. Det tror jag de flesta är överens om. Men skador slår lite blint omkring sig, fördelas inte enligt någon lag om rättvisa. En del klarar intervaller bättre än långpass, de flesta andra