Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningfartlek ?
You need to log in to create posts and topics.

Är det någon som har erfarenhet av fartlek på löpband? Jag har nämligen laddat ner ett träningsprogram för att springa halvmara och på vissa pass står det te.x.:

34 - 37 min
Uppvärmning 3km 17-18 min
Fartlek 5*400 m 5*80 sek
Nedvarvning 2 km 11-12 min

J

Jag brukar aldrig ge mig på att försöka programmera löpband, det går oftast inte att få det riktigt som man vill ändå. Smidigare att göra allting manuellt.

Nu vet jag ju inte riktigt hur snabb du är, men jag reagerar på att 400m på 80s är ett ganska hårt

*asg* Ja, 400m på 80 sek hastigheten kom jag aldrig upp i... 😉 Det sket sig totalt faktiskt, för jag vet inte hur man snabbt växlar hastighet... Man kan bara pila upp och ner och det blir ju inte samma sak. Ska försöka leta rätt på någon som kan svara på

And, in the summer of ’42, the most famous Fartleker of all—Gunder Hagg—set 10 world records in seven different events.

Fartlek var och är just en lek med fart.
OBS! Lek.

Inga scheman tack.

Kenny, det där är inte fartlek i mina öron - det är intervaller.

Jag sprang fartlek på bandet i veckan och för mig innebar det att jag först värmde upp i 2 km i stegrande fart och sedan sprang 7 km då jag växlade fort och långsammare utan något som helst

Lek med farten helt oplanerat låter som riktig fartlek det :-).

Jag har också sett träningscheman på någon sida där fartleken var planerad i minsta detalj, blev lite konfunderad var leken tog vägen.

Har bara gjort ett riktigt fartlekspass, det råkade bli ett (icke-optimalt) maxpulstest för att det var så kul.

Okidoki! Då vet jag! Tror det blev rätt så mycket fartlek för mig ändå, för jag kan inte påstå att det passet blev så planerat. 😉

Är det nån skillnad på effekten på kroppen/konditionen när det gäller fartlek/intervaller eller tjänar de ungefär samma syf

Det enda som skiljer dem åt är hur noga man har planerat i förväg, så om man springer lika fort och långt så har det precis samma effekt. Det är bara en smaksak vilket man föredrar.

De kan bearbeta olika system. Fartlek bygger på att du inte själv vet vad som ska hända.