Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningFasta innan halvmara
You need to log in to create posts and topics.

Jag ska springa E18-loppet den 11 september. Jag tänker dra igång en fasteperiod. Kan/ska man träna/tävla när man fastar. Kan/ska man fasta när man har tio dagar kvar till ett lopp? Det låter ju spontant som att man inte ska det. Är det någon som provat?

"Jag har aldrig fastat förut så jag vet inte hur kroppen reagerar."

-Tycker att du har besvarat din fråga ganska bra själv 😉

Jag har testat att fasta. Jag hade definitivt inte varit kapabel att träna något som helst vettigt under den tiden. Jag tycker det låter som en väldigt dålig "uppladdning" inför ett lopp.

Jag kände under tiden jag skrev att det verkade snudd på destruktivt att fasta och träna samtidigt 😀

Samtidigt vore det ju kul att höra om någon gjort det och vad han/hon upplevt.

Spontant så låter det som en otroligt dålig idé. 🙂

Fasta är inte alls bra för tarmludd och din tarmflora. Varför vill du göra det, om du vill ha en väl fungerande mage?

Fastans nytta eller fara finns det lika många åsikter om som det finns människor. En del mår bättre av det en del mår sämre. Varför fasta? För att rensa kroppen på gifter och avfall?

Hur är tanken att fasta skulle rensa kroppen från gifter & avfall?
Mest nyfiken på om det finns några vetenskapliga belägg, eller åtminstone teorier, bakom detta påstående.

Som sagt, jag har testat, mest för att ha gjort det en gång. Dock tror jag inte på den där utrensningen. Jag känner mig rätt övertygad om att kroppen är konstruerad för att klara av det på egen hand.

Rensa kroppen på gifter och avfall? Vad fasen äter du om du måste ge lever/njurar en veckas fullt arbete?