Quote from Funbeat user on 21 March 2013, 11:10Kontentan är att vid låga farter är det INTE mer ekonomiskt:
- att ha en överdriven hälkick.
- att ha en överdriven framfotsisättning.
- att ha överdrivet höga knän.
osv.
Utan det är en fråga om anpassning till den fart man springer i.
Skruva upp
Kontentan är att vid låga farter är det INTE mer ekonomiskt:
- att ha en överdriven hälkick.
- att ha en överdriven framfotsisättning.
- att ha överdrivet höga knän.
osv.
Utan det är en fråga om anpassning till den fart man springer i.
Skruva upp
Quote from Funbeat user on 21 March 2013, 13:56oskar (t+)
oskar (t+)
Quote from Elias Engqvist on 21 March 2013, 19:35Håller inte alls med Göran. Man sparkar inte upp med musklerna! Benet far upp pga rörelsen det har och att man är avslappnad i benet. Ju fortare man springer desto mer uppstår den sk hälkicken!
Håller inte alls med Göran. Man sparkar inte upp med musklerna! Benet far upp pga rörelsen det har och att man är avslappnad i benet. Ju fortare man springer desto mer uppstår den sk hälkicken!
Quote from Funbeat user on 21 March 2013, 19:50Christer: Hur menar du då att jag skall träna? Skall jag helt enkelt bara springa fortare så löser det sig? 🙂
Christer: Hur menar du då att jag skall träna? Skall jag helt enkelt bara springa fortare så löser det sig? 🙂
Quote from Elias Engqvist on 21 March 2013, 21:03Jag menar bara att Görans resonemang om hälkick är fel. Man vinner inget på att försöka sparka sig i rumpan mer än att väcka upp benen lite vid uppvärmningen/löpskolningen!
Jag menar bara att Görans resonemang om hälkick är fel. Man vinner inget på att försöka sparka sig i rumpan mer än att väcka upp benen lite vid uppvärmningen/löpskolningen!
Quote from Elias Engqvist on 21 March 2013, 21:15Nu tittade jag igenom videorna också 🙂 och det kan vara så att du spänner dig för mycket. Rent allmänt gäller i all sport att bara de muskler som just i stunden jobbar ska vara spända och resten av kroppen så avslappnad som möjligt. Det gäller vid löp
Nu tittade jag igenom videorna också 🙂 och det kan vara så att du spänner dig för mycket. Rent allmänt gäller i all sport att bara de muskler som just i stunden jobbar ska vara spända och resten av kroppen så avslappnad som möjligt. Det gäller vid löp
Quote from Funbeat user on 21 March 2013, 21:19Det verkar råda enighet bland dem som forskat i saken att "hälkicken" är en passiv uppåtpendling av underbenet, som ökar med hastigheten. Som när staven pendlar upp när en skidåkare pendlar fram armen. Man öka "hälkicken" aktivt, och det är sant att det k
Det verkar råda enighet bland dem som forskat i saken att "hälkicken" är en passiv uppåtpendling av underbenet, som ökar med hastigheten. Som när staven pendlar upp när en skidåkare pendlar fram armen. Man öka "hälkicken" aktivt, och det är sant att det k
Quote from Elias Engqvist on 21 March 2013, 21:21Som jag sa alltså men med dubbelt så många ord 🙂
Kul att vi är överens iaf Klas!
Edit: Om man läser lite mer noggrant skriver du "avspänd i knäleden"! Det är väl mer som jag skriver att det är lårmusklerna (quadriceps) som ska vara avslappnade, en led
Som jag sa alltså men med dubbelt så många ord 🙂
Kul att vi är överens iaf Klas!
Edit: Om man läser lite mer noggrant skriver du "avspänd i knäleden"! Det är väl mer som jag skriver att det är lårmusklerna (quadriceps) som ska vara avslappnade, en led
Quote from Funbeat user on 21 March 2013, 21:29Håller med dig Christer. Du hann före 🙂
Håller med dig Christer. Du hann före 🙂
Quote from Funbeat user on 21 March 2013, 21:34Det är sant att man inte kan slappna av i en led, men det är inte heller bra att fokusera på enskilda muskler när man springer. Tror det är lättare för de flesta att tänka att man ska vara avspänd runt leden, så att den kan flexa fritt.
Det är sant att man inte kan slappna av i en led, men det är inte heller bra att fokusera på enskilda muskler när man springer. Tror det är lättare för de flesta att tänka att man ska vara avspänd runt leden, så att den kan flexa fritt.