Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Jo, jag blev bara lite gnällig helt plötsligt - sorry 🙂

Trevligt med diskussion. Jag tar med mig vikten av att vara avspänd 🙂

Jag har tidigare tränat en del kampsport och där var just vikten av att växla mellan hårt och mjuk väldigt viktig. Lite av samma skäl, att man måste vara avslappnad i vissa delar för

Instämmer med Christer och Klas.

Ditt tå-lyft är betydligt mindre när du springer barfota. Jag tror att det är onödig kraft och energi att lyfta tårna mer än du gör i barfotaexemplet. Inte nog med det, jag tror att det kan leda till smärta i benhinnorna.

Ett bra sätt att inte använda för mycket onödig muskelkraft är att tänka på landningen. Det ska låter så lite som möjligt.
Tryck inte ifrån med benen utan lyft knäna för att ladda inför nästa steg.

Det verkar som att jag lyckades bidra med en diskussionspunkt som ledde fram till nåt vettigt i form av bra inlägg av Christer och Klas mfl.

Först upprepar jag mina friskrivningar. Jag slängde ur mig något som bara bygger på anekdotisk evidens, dvs min a

Jag ska tillägga att jag inte utger mig för att vara nån auktoritet när det gäller löpsteg. Det är mycket sannolikt att jag har fel och de som inte håller med mig har rätt. 🙂 Men jag springer rätt fint. (H)

Ett par saker nu när det var sagt:

Det är in

sen är också viktigt hur du använder din vrist vid ifrån skjutet. fick lära mig ett och annat när Lasse Virèn filmade mitt löpsteg och analyserade.

Är det det jag gör fel? Jag har stått utanför lägenheten i en halvtimme nu och bara lyftade mina knän upp och ner.

Göran, ökad steglängd kräver inte mer tid i luften. Det räcker med högre hastighet. Hastigheten är inte en konsekvens av steglängden - det är tvärtom.

Men, i praktiken finns ett samband mellan högre hastighet och längre tid i luften. Det beror på att hög

Högre hastighet ger inte längre tid i luften, men det ger längre sträcka i luften. Tiden i luften är densamma oavsett vilken horisontell hastighet du har, eftersom din vertikala nedåtaccelleration är oberoende av din horisontella rörelsemängd. Nån annan k