Quote from Funbeat user on 23 March 2013, 10:19"Längre steg kräver, givet en viss hastighet, en större vertikal rörelse för att få en längre sträcka i luften."
Ja, men du resonerar ju om hur man höjer hastigheten. Om du givet en viss hastighet ökar den vertikala rörelsen så sjunker ju stegfrekvensen
"Längre steg kräver, givet en viss hastighet, en större vertikal rörelse för att få en längre sträcka i luften."
Ja, men du resonerar ju om hur man höjer hastigheten. Om du givet en viss hastighet ökar den vertikala rörelsen så sjunker ju stegfrekvensen
Quote from Funbeat user on 23 March 2013, 13:43Göran, det verkar som att du kanske missförstod mitt svar. När jag skrev "i praktiken finns ett samband mellan högre hastighet och längre tid i luften", så implicerar det förstås också större vertikal rörelse. Det är inget man behöver tänka på - det blir
Göran, det verkar som att du kanske missförstod mitt svar. När jag skrev "i praktiken finns ett samband mellan högre hastighet och längre tid i luften", så implicerar det förstås också större vertikal rörelse. Det är inget man behöver tänka på - det blir
Quote from Funbeat user on 24 March 2013, 12:33Ja, vi är nog mer ense än det verkar. 🙂
Jag borde mycket riktigt inte ha formulerat mig a la "hur ökar man farten" utan "hur springen man en given hastighet så effektivt som möjligt". Där menar jag att för högre farter behövs större vertikal rörelse, e
Ja, vi är nog mer ense än det verkar. 🙂
Jag borde mycket riktigt inte ha formulerat mig a la "hur ökar man farten" utan "hur springen man en given hastighet så effektivt som möjligt". Där menar jag att för högre farter behövs större vertikal rörelse, e
Quote from Funbeat user on 24 March 2013, 15:56Jag håller ju med om slutsatsen att högre vertikal rörelse är effektivare i högre fart, men jag håller inte riktigt med om resonemanget. Det är ingen fördel i sig att ha högre vertikal rörelse. Kostnaden för den vertikala rörelsen ökar med kvadraten på ti
Jag håller ju med om slutsatsen att högre vertikal rörelse är effektivare i högre fart, men jag håller inte riktigt med om resonemanget. Det är ingen fördel i sig att ha högre vertikal rörelse. Kostnaden för den vertikala rörelsen ökar med kvadraten på ti
Quote from Funbeat user on 24 March 2013, 19:23Klas,
"Det är ingen fördel i sig att ha högre vertikal rörelse. Kostnaden för den vertikala rörelsen ökar med kvadraten på tiden som man är i luften, medan steglängden bara ökar linjärt. Det gäller oavsett hastighet."
Detta är mycket bra. Som allt annat
Klas,
"Det är ingen fördel i sig att ha högre vertikal rörelse. Kostnaden för den vertikala rörelsen ökar med kvadraten på tiden som man är i luften, medan steglängden bara ökar linjärt. Det gäller oavsett hastighet."
Detta är mycket bra. Som allt annat
Quote from Funbeat user on 24 March 2013, 20:40Så länge man är avspänd i knäleden när man pendlar fram benet så tror jag inte glidlöpning är något problem. Då ökar den vertikala rörelsen automatiskt med farten (utan att bålen nödvändigtvis studsar så mycket). Det är "groucho running" som är ett proble
Så länge man är avspänd i knäleden när man pendlar fram benet så tror jag inte glidlöpning är något problem. Då ökar den vertikala rörelsen automatiskt med farten (utan att bålen nödvändigtvis studsar så mycket). Det är "groucho running" som är ett proble
Quote from Funbeat user on 25 March 2013, 07:18Här kan man snacka om glidlöpning:
http://www.youtube.com/watch?v=4QrlPmK4B94Det enda som rör sig vertikalt hos en elitsprinter är armar och ben. Att benen rör sig vertikalt är en nödvändig konsekvens av att knät fälls ihop (passivt om man ska tro sprin
Här kan man snacka om glidlöpning:
http://www.youtube.com/watch?v=4QrlPmK4B94
Det enda som rör sig vertikalt hos en elitsprinter är armar och ben. Att benen rör sig vertikalt är en nödvändig konsekvens av att knät fälls ihop (passivt om man ska tro sprin
Quote from Funbeat user on 25 March 2013, 07:46"Men vartefter farten ökar går skärningspunkten uppåt."
Jag tror att den vertikala rörelsen, och hur högt man kommer, huvudsakligen beror på stegfrekvensen, och inte på farten.
Eftersom stegfrekvensen ofta ökar något med farten, så kommer också den vert
"Men vartefter farten ökar går skärningspunkten uppåt."
Jag tror att den vertikala rörelsen, och hur högt man kommer, huvudsakligen beror på stegfrekvensen, och inte på farten.
Eftersom stegfrekvensen ofta ökar något med farten, så kommer också den vert
Quote from Funbeat user on 25 March 2013, 08:48Andelen tid som man spenderar i luften ökar med farten, och ökningen i stegfrekvens är normalt inte tillräckligt stor för att kompensera, så tiden i luften ökar normalt även i absoluta tal. Det kan man se på att impulsen ökar i Weyands studie. Det skulle
Andelen tid som man spenderar i luften ökar med farten, och ökningen i stegfrekvens är normalt inte tillräckligt stor för att kompensera, så tiden i luften ökar normalt även i absoluta tal. Det kan man se på att impulsen ökar i Weyands studie. Det skulle
Quote from Funbeat user on 25 March 2013, 16:27Klas:
"Det är "groucho running" som är ett problem, att springa med stela knän, som att springa med en bricka med fyllda glas i handen utan att spilla. Men det känns absolut inte avspänt."
Bra. Det är mest detta jag har en vendetta mot. Eller snarare at
Klas:
"Det är "groucho running" som är ett problem, att springa med stela knän, som att springa med en bricka med fyllda glas i handen utan att spilla. Men det känns absolut inte avspänt."
Bra. Det är mest detta jag har en vendetta mot. Eller snarare at