Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

"Längre steg kräver, givet en viss hastighet, en större vertikal rörelse för att få en längre sträcka i luften."

Ja, men du resonerar ju om hur man höjer hastigheten. Om du givet en viss hastighet ökar den vertikala rörelsen så sjunker ju stegfrekvensen

Göran, det verkar som att du kanske missförstod mitt svar. När jag skrev "i praktiken finns ett samband mellan högre hastighet och längre tid i luften", så implicerar det förstås också större vertikal rörelse. Det är inget man behöver tänka på - det blir

Ja, vi är nog mer ense än det verkar. 🙂

Jag borde mycket riktigt inte ha formulerat mig a la "hur ökar man farten" utan "hur springen man en given hastighet så effektivt som möjligt". Där menar jag att för högre farter behövs större vertikal rörelse, e

Jag håller ju med om slutsatsen att högre vertikal rörelse är effektivare i högre fart, men jag håller inte riktigt med om resonemanget. Det är ingen fördel i sig att ha högre vertikal rörelse. Kostnaden för den vertikala rörelsen ökar med kvadraten på ti

Klas,

"Det är ingen fördel i sig att ha högre vertikal rörelse. Kostnaden för den vertikala rörelsen ökar med kvadraten på tiden som man är i luften, medan steglängden bara ökar linjärt. Det gäller oavsett hastighet."

Detta är mycket bra. Som allt annat

Så länge man är avspänd i knäleden när man pendlar fram benet så tror jag inte glidlöpning är något problem. Då ökar den vertikala rörelsen automatiskt med farten (utan att bålen nödvändigtvis studsar så mycket). Det är "groucho running" som är ett proble

Här kan man snacka om glidlöpning:
http://www.youtube.com/watch?v=4QrlPmK4B94

Det enda som rör sig vertikalt hos en elitsprinter är armar och ben. Att benen rör sig vertikalt är en nödvändig konsekvens av att knät fälls ihop (passivt om man ska tro sprin

"Men vartefter farten ökar går skärningspunkten uppåt."

Jag tror att den vertikala rörelsen, och hur högt man kommer, huvudsakligen beror på stegfrekvensen, och inte på farten.

Eftersom stegfrekvensen ofta ökar något med farten, så kommer också den vert

Andelen tid som man spenderar i luften ökar med farten, och ökningen i stegfrekvens är normalt inte tillräckligt stor för att kompensera, så tiden i luften ökar normalt även i absoluta tal. Det kan man se på att impulsen ökar i Weyands studie. Det skulle

Klas:

"Det är "groucho running" som är ett problem, att springa med stela knän, som att springa med en bricka med fyllda glas i handen utan att spilla. Men det känns absolut inte avspänt."

Bra. Det är mest detta jag har en vendetta mot. Eller snarare at