Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det finns tyvärr alldeles för lite forskning om löpteknik för att ge riktigt bra stöd för någon teori. Det finns inte ens några väl genomarbetade teorier som skulle kunna testas.

Den forskning som finns är små studier av enskilda aspekter av löpteknik, o

Jo, det görs en hel del studier som står på väldigt skakig grund med akademiska mått mätt. Inte sällan missbrukas de av dem som vill driva en tes i en viss sakfråga. En fördel är dock att det skapas en diskussion där folk med mer handgripliga erfarenheter

Mikael skrev tidigare definiera vanligt folk. Bra.
Vad gäller löpare så är ju vanligt folk ej samma vanliga folk som förr.
Även vanliga människor lever i dag ett bra mer komplext liv än förr.
Betänk bara alla dessa råd vad gäller snart allt.

Bättre f

Mikael, Matt har rätt i att studier där man tvingar fram en ändring av löpsteget brukar visa försämrad löpekonomi, men de rimligaste förklaringarna är ju att man dels forcerar fram ändringen, dvs det blir inte avspänt, och att man kortsiktigt tjänar på at

Jag gav inte det där exemplet för att jag har en åsikt i frågan, utan för att visa på att en undermålig undersökning kan ge upphov till en intressant diskussion. Läs de 23 kommentarerna.

Det är trist som fler konstaterat att det inte finns oberoende undersökningar i någon större mängd. Jag personligen har lätt att läsa in en massa "egna" motiv i de beskrivningar som flödar ut på nätet.

En del av materialet verkar vara enstaka individer s

Lite som med kost, med alla LHCF, 5-2 och annat som folk knuffar hysteriskt för. Man kan ju jämföra med det.

För båda gäller väl att man behöver tillräckligt intresserade pengar för att sponsra sån forskning. Det borde finnas nationalekonomiskt intresse

Rätt steg är ju helt o hållet fartberoende även för den enskilda individen.

"Rätt steg är ju helt o hållet fartberoende även för den enskilda individen. "

Frågan här var ju om det finns någon forskning på området som kontrollerat för vanligt folk. Hypotesen ovan går ju absolut att forska kring. Men utan forskning är det bara ett

Det är en intressant hypotes som Anders lägger fram och jag håller med om den.

Forskning på det? Ja det skulle bli ett projekt att göra den forskningen på ett seriöst sätt. Olika farter, olika underlag, olika typer av skor och många människor. Sen bör m