Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tror inte den hypotesen behöver forskas kring. Prova att springa 8 min/km och lite under 3 min/km med samma löpsteg och sedan med olika löpsteg fartanpassat ...

Anders: Jag råkade utöka mitt svar med lite mer generellt om forskning om lämplig löpning/löpsteg för vanligt folk.

Och nej, jag tror inte heller att vi behöver lägga pengar på forskning om att vi springer olika i 3 min/km och 8 min/km. Lägg dom pengarna

En aspekt att tänka på om man släpper lös forskare på att hitta "lämplig löpning/löpsteg för vanligt folk" så är risken stor att de kommer fram till svaret "inget". Ur ett folkhälsoperspektiv är förmodligen löpning med alla sina skador en av de sämre trän

Lite kul när man läser kommentarerna till Matt Fitzgeralds artikel som Forsström länkade till. Där skriver flera som jobbar med löpundervisning. Bland annat D. Dreyer som uppfunnit Chi-running och som gjort sig en business på det (chi-running är lite allm

Ja, det är också något jag noterat att de här som tjänar pengar på att få folk att ändra sitt löpsteg alltid går i hätska svaromål när någon ifrågasätter deras verksamhet. Nästan alltid bygger deras motargument på anekdotisk bevisföring, alltså av typen "

Och jag funderar på i vilken utsträckning löparknä, hälsporre, benhinneinflammation och annat "kul" förekommer hos de springande naturfolken, alla(???) kenyanska barn som springer långt till skolan etc. Nej, jag är ingen barfota-ivrare eller något sånt, m

Sara: Största skillnaden är nog att svennebanan börjar springa från noll och ökar för snabbt med en kropp som inte är redo medan de andra du nämner har en gradvis tillvänjning från unga år. Tror löpsteget är av underordnad betydelse.

Jag tror att det lilla barnet börjar springa på ett naturligt sätt. Det specifika barnets naturlighet. Oavsett var barnet bor eller vilka elektroniska hjälpmedel det ges. De får en bas.
Förr sas det att om du en gång kunnat ......... så sitter det i förl

Jag håller med om att de flesta råd som ges om löpteknik är vilseledande och skapar fler problem än de löser. Huvudproblemet är att man fokuserar på parametrar som är konsekvenser av bra teknik snarare än orsaker. Egentligen är det inte så komplicerat, ma

Vad jag misstänker är att : Om man ändå gjorde något seriöst skulle inte rekommendationerna, som en del ovanstående varit inne på, bli särskilt specifika - att just den här metoden är bäst.

Utan lite som livsmedelsverket, bara väldigt grundläggande råd,