Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det är lätt att hitta enkla teorier. Svårare att hitta enklare teorier som faktisk stämmer någorlunda när man jämför med utfall.

Magnus.
En teori säger ( utan vetenskapliga bevis ) att flyttar man fram fötterna ömsom vänster, ömsom höger så kommer man framåt.
Bara en teori utan vetenskaplig grund. 😉

Magnus, jag håller förstås med. Det är därför det finns så goda skäl att tro på en enkel teori som stämmer med de observationer man kan göra själv och med andras erfarenhet.

Angående forskning:

Ingen forskare har påstått att det är sanningar man producerar. Men seriös forskning är falisifierbar, det går att påvisa om teorin är fel. Och det här med kvinnor och löpning torde väl vara falisifierat sen det ovan nämnda skrevs. At

Jag håller med dem som är kritiska till att lära ut löpteknik mm.
Men jag tycker ändå man ska komma ihåg att bara för att det inte går att bevisa vetenskapligt kan det fungera för vissa löpare.
Det finns en fara med att allt ska vara ”evidensbaserat”, s

Det här med evidensbaserat inom vården handlar ju framför allt om vad vi ska lägga skattepengar på. Det måste ju finnas något objektivt kriterium på det, och då är ju vetenskaplig evidens det enda rimliga.

Men som privatperson har man ju goda skäl att vä

Det är väl det som återstår att visa , att det bara handlar om enkel mekanik?

Det finns ju goda skäl att tro att det är så. Vi utsätts ju för väldigt höga krafter när vi springer. Framför allt den vertikala kraften är flera gånger högre än kroppsvikten mitt i steget. Det är som att bära flera personer lika tunga som en själv. Det ä

Problemet med att vården antingen ska vara "evidens baserad eller beprövad erfarenhet",är att nya metoder har svårt för att komma in eftersom det inte finns pengar till forskning. Orden beprövad erfarenhet skyddar gamla dåliga metoder som finns kvar för a

Det diskuterades ovan att löptekniken är beroende av hastigheten. Om man rimligt enkelt ska beskriva hur löpning går till, så blir den beskrivningen oberoende av hastighet. Man har frånskjut, flygfas, pendling, landning osv. Det som varierar med hastighet