Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 00:04Golli (och Peter): Det går bra att kalibrera en fotpod på löpband, förutsatt att löpbandet är rätt kalibrerat förstås. Sensorn mäter mäter fotens förflyttning (egentligen acceleration) relativt _underlaget_, inte gentemot marken. Poden "vet" ju inte vad d
Golli (och Peter): Det går bra att kalibrera en fotpod på löpband, förutsatt att löpbandet är rätt kalibrerat förstås. Sensorn mäter mäter fotens förflyttning (egentligen acceleration) relativt _underlaget_, inte gentemot marken. Poden "vet" ju inte vad d
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 00:13Säkert riktigt. Hur tusan skulle fotpoden kunna veta om den befinner sig i konstant hastighet eller stillastående relativt jordytan?
Säkert riktigt. Hur tusan skulle fotpoden kunna veta om den befinner sig i konstant hastighet eller stillastående relativt jordytan?
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 08:54Kristinebergs IP, var ett mycket bra förslag. Tack ska göras ikväll!
Kristinebergs IP, var ett mycket bra förslag. Tack ska göras ikväll!
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 08:54Kristinebergs IP, var ett mycket bra förslag. Tack ska göras ikväll!
Kristinebergs IP, var ett mycket bra förslag. Tack ska göras ikväll!
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 09:07Fast spåren vid Karlberg är ju mätta med militärisk precision. Spåret, kommer inte ihåg färgen, som är 1036m har är jag övertygad på att det är just 1036m.
Fast spåren vid Karlberg är ju mätta med militärisk precision. Spåret, kommer inte ihåg färgen, som är 1036m har är jag övertygad på att det är just 1036m.
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 09:14Kort OTfråga jag alltid undrat över.. Hur fungerar egentligen en fotpod?
Kort OTfråga jag alltid undrat över.. Hur fungerar egentligen en fotpod?
Quote from Camilla Höög on 10 July 2009, 09:23En fotpod har en accelerometer som känner hur du rör foten och utgående från mätvärden så räknar den ut hur du rör dig.
En fotpod har en accelerometer som känner hur du rör foten och utgående från mätvärden så räknar den ut hur du rör dig.
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 09:25Anders, den känner alltså om mitt löpsteg är tex 60,70eller 80 cm långt?
Anders, den känner alltså om mitt löpsteg är tex 60,70eller 80 cm långt?
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 09:37Den mäter hur länge din fot är i vila på marken. Ju kortare tid den är stilla ju fortare lär du springa. Men det där blir lite förskjutet när du springer på löpband.
Den mäter hur länge din fot är i vila på marken. Ju kortare tid den är stilla ju fortare lär du springa. Men det där blir lite förskjutet när du springer på löpband.
Quote from Funbeat user on 10 July 2009, 10:01En accelorometer kan inte skilja mellan vila och konstant rörelse, den mäter som namnet antyder bara acceleration. I en mer filosofisk mening kan man säga att det överhuvud taget inte finns någon absolut vila.
En fotpod har alltså ingen speciell relation
En accelorometer kan inte skilja mellan vila och konstant rörelse, den mäter som namnet antyder bara acceleration. I en mer filosofisk mening kan man säga att det överhuvud taget inte finns någon absolut vila.
En fotpod har alltså ingen speciell relation