Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

@Klas: kan förklara varför jag fått så j**la ont i knät på mina riktiga långpass inför SthM - jag har då medvetet försökt att springa riktigt långsamt och det har skett i dämpade klossar, eftersom jag ännu inte känner mig redo att tackla distanser över 15

Tomas, den kan jag svara på. Farthöjningen gjorde antagligen att du landade mindre på hälen och mer på framfoten vilket belastar knäna mindre (men vaderna mer). Långsamma löpare = knäproblem, snabba löpare = vadproblem (generalisering jag vet, men inte he

:@ Så min nya strategi att klara gubbvaden genom att så smått försöka sänka tempot är en möjlig förklaring till den helt nya knäömhet som kommit???

Varsågod - Pest, kolera eller sofflocket, bara att välja! Generalisering javisst men ett tänkvärt resonema

@Magnus: Det är säkert åtminstone en delförklaring. Jag har under våren gått över till framfotslöpning, och på kortare distanser kör jag numera nästan uteslutande tunna, odämpade "mini"-skor, som Vibram Fivefingers eller Aquasocks, alternativt helt barfot

Började fundera på en sak under gårdages löppass. Framfotalöpning-benlängdsskillnad-skaderisk?
Många har en viss benlängdsskillnad, då snackar vi inte ett par centimeter, men kanske ~5-7mm.
Jag har i mina löparskor en tunn hälkil för att kompensera för de

Hoppa barfota på enbart det korta benet några veckor tills fotsulan blivt 5 mm tjockare. Problem solved.

😉

Simon, risken för skador ligger i att göra för mycket innan kroppen hinner anpassa sig. Det gäller att träna rent löjligt små mängder i början, särskilt om man har problem som dina. Löjligt små mängder i det här fallet handlar om max en kilometer och hels

Benlängdsskillnad är sällan medfödd, utan kommer (ofta) av ett snedställt bäcken alt rygg. En kiropraktor eller naprapat kan kolla det åt Dig och åtgärda det.

Det känns skönt när allt faller på plats. 🙂

Vet en rätt känd barfota löpare som har en skillnad i benlängd på ca 25mm...
och vad jag har hört av honom så anpassar sig kroppen över tid efter skillnaden i längd....(han springer idag dom flesta distanser helt barfota/racingflats/VFF)

Värt att tillägga är att löparen Oscar pratar om verkligen har olika längd på benen efter diverse operationer och han har dessutom ett antal leder av titan på grund av en olycka. Redan innan hade han rätt mycket problem med kroppen dessutom. Googla Michae