Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

För min egen del så måste jag vara noga med att sätta i hälen först, men sen "rulla" på hela foten. Gör jag inte det så kommer smärtan i knäna som ett brev på posten. Nä förresten, säkrare än ett brev.....;)

Anders, tack för att du berättar om dina erfarenheter av att försöka bli av med knäproblemen.

Att försöka viljestyra vinkeln i fotleden låter inte som en bra idé. Fotleden ska vara avslappnad. Vadmuskeln, och fotmusklerna, kommer reflexmässigt att hålla

"Vadmuskeln, och fotmusklerna, kommer reflexmässigt att hålla emot när de sträcks ut i landningen, och därmed dämpa landningen. Det ska man man inte viljemässigt försöka styra bort. Den reflexmässiga spänningen är den bäst avvägda."

Huvudet på spiken Kla

Rätta mig om jag har fel, men jag tror proprioception egentligen handlar om kroppens förmåga att veta eller läsa av dess position och tillstånd.

Jupps. Så är det. Citerar mig själv ur en annan tråd.

"Kroppen har speciella receptorer (proprioceptorer) i hud, muskler, senor och leder som gör att vi har koll på alla lemmar och vart de befinner sig. De flesta impulser från proprioceptorerna förbigår

Hej alla,

Har inte orkat läsa alla inläggen i denna tråd så det finns risk för att någon redan ställt samma fråga men jag undrar hur många av oss som är skadade typ hela tiden. Jag menar, enligt pose- och barfotalöpningsförespråkarna så skadas man hela t

McDougall påstår väl ingenstans som jag sett att han själv skulle vara någon sorts löparikon, däremot att han från att knappt kunna springa alls utan att gå sönder på relativt kort tid tog sig till en nivå där han utan skadeproblem kunde genomföra en sten

Tomas: OK, fel av mig även om jag har svårt att förstå varför en löparsko gör att man går sönder när tempot börjar närma sig promenad. Borde inte alla som håller på med hiking och powerwalk oxå riskera skador. Där kan man ju snacka om uppbygda skor. Hur ä

Andreas: Faktiskt, jag såg en undersökning där de nu också börjar ifrågasätta dämpning i promenadskor. Tyvärr hittar jag inte referensen nu. Det var i en annan tråd här på FB, kanske någon som kommer ihåg.

Det är stor skillnad mellan långsam löpning och gång, eftersom man måste studsa upp i luften för att få en flygfas, och därmed ta emot en större stöt när man landar. Man landar dessutom med all tyngd på ett ben i löpning, medan man i gång har båda föttern