Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Det kan finnas mer än en acceptabel teknik, och det optimala valet kan variera för olika personer. Kolla på kulstötning, t ex.

Patrik: Jag skulle nog skrivit MFS istället för FFS. Men det blir ändå så att de tillsammans (MFS+FFS) är 38%. Däremot blir det fler MFS med ökande fart, och fler RFS med lägre fart.

Intressant att veta hur de definierat MFS. Om jag tänker mig begreppet

Ok Sten, då blir siffrorna 25,1% respektive 38%. Förvisso betydligt mer än 2%, men du behöver nog ändå förklara hur du läser det som att det skulle vara det huvudsakliga rörelsemönstret.

Stig.
Utan tränare så hävde jag en öl på 4.2 sekunder.
Finns det statistik på det också.
Tror ej en tränare skulle hjälpt mig att bli snabbare.

Utanför ämnet, men jag kunde inte låta bli.

PS. Är som de flesta hällöpare.

Pontus, filmen som Anders länkade 12:06 idag förklarar ganska väl vad jag menade.

Vilken del av foten som nuddar marken först säger väldigt lite om tekniken.

De som varnar för hällöpning varnar inte för att låta hälen nudda marken först. De varnar för a

Klas: Jag tänkte spinna lite vidare/göra avstickare från ditt resonemang. Jag tycker också att det är en analog skala mellan extrem hällöpning och tåtrippande. Om man övar på framfotalöpning, hög kadens och annan löpteknik under intervallträning så borde

Det du kallar för hällöpning brukar väl kallas för overstriding, Klas? Dvs sträckt knä, isättning framför kroppens tyngdpunkt vilket leder till en inbromsning vid varje landning.

Hällöpning trodde jag handlade om att man sätter ner hälen först?

"Det du kallar för hällöpning brukar väl kallas för overstriding, Klas? Dvs sträckt knä, isättning framför kroppens tyngdpunkt vilket leder till en inbromsning vid varje landning.

Hällöpning trodde jag handlade om att man sätter ner hälen först? "

Jag k

Vi är nog alla överens om att overstriding är dåligt.

Vi är nog också överens om att vilken del av foten som nuddar marken först inte är särskilt avgörande för tekniken.

Jag, Anna och Mackan verkar i alla fall vara överens om att hällöpning betyder prec

Erik, jag tror säkert det är positivt med intervallträning så som du beskriver, men jag tror inte att enbart det förbättrar tekniken för långsam löpning särskilt mycket.

Jag vet ingen bra och enkel beskrivning av löpteknik på nätet, så jag har försökt gö