Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 11:04Motionslöpare kanske ska ha samma löpteknik som elitlöpare, men inte springa lika fort eller lika långt.
I all annan idrott så finns det en optimal teknik som man försöker härma. Därmed inte sagt att man kommer att kunna uppnå den exakt med samma kraft e
Motionslöpare kanske ska ha samma löpteknik som elitlöpare, men inte springa lika fort eller lika långt.
I all annan idrott så finns det en optimal teknik som man försöker härma. Därmed inte sagt att man kommer att kunna uppnå den exakt med samma kraft e
Quote from Jonny Persson on 29 April 2010, 11:07"I all annan idrott så finns det en optimal teknik som man försöker härma"
Är det verkligen så Stig?
"I all annan idrott så finns det en optimal teknik som man försöker härma"
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 11:25Mackan: Skulle påstå det. Det finns något som heter teknik. Här försöker man uppnå den optimala tekniken. Sedan finns det något som heter stil. Det är den individuella anpassningen till tekniken.
Så man kan ha samma teknik fast man har olika stil. Dvs 2
Mackan: Skulle påstå det. Det finns något som heter teknik. Här försöker man uppnå den optimala tekniken. Sedan finns det något som heter stil. Det är den individuella anpassningen till tekniken.
Så man kan ha samma teknik fast man har olika stil. Dvs 2
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 11:45Hittade ett exempel på dålig fotisättning med framfoten. Personen försöker sätta i foten framför kroppen med tårna först. Och springer man så, lär man nog få rejäla problem. Förutom att det är ineffektivt.
Vid framfotsisättning skall foten landa under el
Hittade ett exempel på dålig fotisättning med framfoten. Personen försöker sätta i foten framför kroppen med tårna först. Och springer man så, lär man nog få rejäla problem. Förutom att det är ineffektivt.
Vid framfotsisättning skall foten landa under el
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 11:59Anna E: Men det verkar som om de snabbaste löparna har Front Foot Strike (FFS) i huvudsak. De konstaterar också:
"The percentage of RFS increases with the decreasing of the running speed; conversely, the percentage of MFS increases as the running speed i
Anna E: Men det verkar som om de snabbaste löparna har Front Foot Strike (FFS) i huvudsak. De konstaterar också:
"The percentage of RFS increases with the decreasing of the running speed; conversely, the percentage of MFS increases as the running speed i
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 12:06Som en liten kontrast till foton som florerar här på FB där det bestämt påstås vara heel-strike.
http://www.youtube.com/watch?v=hsUfo_jHQ60&NR=1
-Snacka om finlir i detaljer... Lätt att förstå vågorna i denna tråd!
Som en liten kontrast till foton som florerar här på FB där det bestämt påstås vara heel-strike.
-Snacka om finlir i detaljer... Lätt att förstå vågorna i denna tråd!
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 12:37"I all annan idrott så finns det en optimal teknik som man försöker härma"
Kopierar "Mackan".Finns det en optimal teknik i att äta också, eller bära glasögon ( ja,ja, jag vet - färgen på bågarna måste ju vara optimal. )
Jag g
"I all annan idrott så finns det en optimal teknik som man försöker härma"
Kopierar "Mackan".
Finns det en optimal teknik i att äta också, eller bära glasögon ( ja,ja, jag vet - färgen på bågarna måste ju vara optimal. )
Jag g
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 12:43Angående Hasegawa et al:
I en grupp löpare som befinner sig på svensk elitnivå eller högre landar 1,4% på framfoten.
Om man studerar den snabbaste femtedelen av den gruppen landar 2% på framfoten.Stig, försök igen att förklara hur du läser det som att d
Angående Hasegawa et al:
I en grupp löpare som befinner sig på svensk elitnivå eller högre landar 1,4% på framfoten.
Om man studerar den snabbaste femtedelen av den gruppen landar 2% på framfoten.
Stig, försök igen att förklara hur du läser det som att d
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 13:02Stig:
Från artikeln: "A foot strike pattern in which the area of the first contact of the foot with the ground was the lateral edge of the foot with the inversion angle in the frontal plane was defined as inversion (INV)."Jag tror de menar att du landar
Stig:
Från artikeln: "A foot strike pattern in which the area of the first contact of the foot with the ground was the lateral edge of the foot with the inversion angle in the frontal plane was defined as inversion (INV)."
Jag tror de menar att du landar
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 15:44Ang teknik kanske jag uttryckte mig oklart. Det finns en optimal teknik som man KAN lära sig om man vill. Vill man inte så behöver man inte. Upp till var och en. Men det kanske inte är en slump att det finns tränare inom friidrott som lär ut löpning. Hade
Ang teknik kanske jag uttryckte mig oklart. Det finns en optimal teknik som man KAN lära sig om man vill. Vill man inte så behöver man inte. Upp till var och en. Men det kanske inte är en slump att det finns tränare inom friidrott som lär ut löpning. Hade