Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 05:49tyvärr så verkar hällöpning vara snabbare än framfotslöpning på längre distans...
Av folket i täten på några utav årets snabbaste maror (bla London och Boston med en vinnartid på mellan 2:03 och 2:08) så var alla utom två i tätklungorna hällöpare... 😮
tyvärr så verkar hällöpning vara snabbare än framfotslöpning på längre distans...
Av folket i täten på några utav årets snabbaste maror (bla London och Boston med en vinnartid på mellan 2:03 och 2:08) så var alla utom två i tätklungorna hällöpare... 😮
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 08:35Oscar, som framgår ganska väl av den här tråden så säger det väldigt lite om tekniken vilken del av foten som nuddar marken först.
Det man egentligen syftar på med hällöpning är när man landar med foten långt framför kroppen, där tyngden verkligen hamna
Oscar, som framgår ganska väl av den här tråden så säger det väldigt lite om tekniken vilken del av foten som nuddar marken först.
Det man egentligen syftar på med hällöpning är när man landar med foten långt framför kroppen, där tyngden verkligen hamna
Quote from Catharina Brattlin on 29 April 2010, 08:46"Det man egentligen syftar på med hällöpning är när man landar med foten långt framför kroppen, där tyngden verkligen hamnar på hälen."
Då är jag INTE en hällöpare. 😀
Märker, speciellt, i högre farter att nedslaget sker med mellanfoten (har ett bättre
"Det man egentligen syftar på med hällöpning är när man landar med foten långt framför kroppen, där tyngden verkligen hamnar på hälen."
Då är jag INTE en hällöpare. 😀
Märker, speciellt, i högre farter att nedslaget sker med mellanfoten (har ett bättre
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 09:39Hög frekvens, rak i höften och något fallande framåt ger ett bra löpsteg där man landar på främre eller mittre delen av foten. De flesta som springer fort landar långt fram eller på mitten. Även om de själva skulle anse att de är hällöpare.
Märkte själv
Hög frekvens, rak i höften och något fallande framåt ger ett bra löpsteg där man landar på främre eller mittre delen av foten. De flesta som springer fort landar långt fram eller på mitten. Även om de själva skulle anse att de är hällöpare.
Märkte själv
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 09:55Det du säger stämmer inte helt om du tittar på långa distanser Stig. I a f inte enligt följande studie.
Man filmade (höghastighetskamera) 283 löpare vid 15-km passeringen vid en halvmara. 74,9% landade på hälen (rear foot strike), 23,7% på mellanfoten o
Det du säger stämmer inte helt om du tittar på långa distanser Stig. I a f inte enligt följande studie.
Man filmade (höghastighetskamera) 283 löpare vid 15-km passeringen vid en halvmara. 74,9% landade på hälen (rear foot strike), 23,7% på mellanfoten o
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 10:06Angående ovanstående youtubeklipp:
"This is the ground reaction force generated when heel strike running in shoes. Notice that this force trace has the impact transient characteristic of heel strikes (a nearly instantaneous, large force experienced at im
Angående ovanstående youtubeklipp:
"This is the ground reaction force generated when heel strike running in shoes. Notice that this force trace has the impact transient characteristic of heel strikes (a nearly instantaneous, large force experienced at im
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 10:12Klas, är det inte lite intellektuellt ohederligt att definiera "hällöpning" som "hällöpning med ineffektiv teknik", vilket gör att hällöpare med god teknik följaktligen inte är riktiga hällöpare. Med en sådan glidande definition blir det ju trivialt att v
Klas, är det inte lite intellektuellt ohederligt att definiera "hällöpning" som "hällöpning med ineffektiv teknik", vilket gör att hällöpare med god teknik följaktligen inte är riktiga hällöpare. Med en sådan glidande definition blir det ju trivialt att v
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 10:44Jag hänger inte riktigt med i alla diskussionerna här då jag egentligen aldrig läst någonting om löpteknik tidigare, men jag försöker och det är himla intressant. Jag har försökt analysera hur jag själv sätter i foten, men det känns mest som att jag kutar
Jag hänger inte riktigt med i alla diskussionerna här då jag egentligen aldrig läst någonting om löpteknik tidigare, men jag försöker och det är himla intressant. Jag har försökt analysera hur jag själv sätter i foten, men det känns mest som att jag kutar
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 10:54Lars, länken jag skickade vare inte menad att handla om skador, utan om hälisättning. Denna är från den undersökning som är publicerad i Nature, och där påstår man inte att hällöpning ger mer skador. Enbart att det leder till högre kraft vid fotisättninge
Lars, länken jag skickade vare inte menad att handla om skador, utan om hälisättning. Denna är från den undersökning som är publicerad i Nature, och där påstår man inte att hällöpning ger mer skador. Enbart att det leder till högre kraft vid fotisättninge
Quote from Funbeat user on 29 April 2010, 10:56Staffan: Ja, det är det som är mainstream-åsikten. Samt att löpteknik skiljer sig mellan sprint, medel- och långdistans. Pose-lägret har en annan syn på saken, som jag har förstått det.
Staffan: Ja, det är det som är mainstream-åsikten. Samt att löpteknik skiljer sig mellan sprint, medel- och långdistans. Pose-lägret har en annan syn på saken, som jag har förstått det.