Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumCykelFullständiga idioter!!!
You need to log in to create posts and topics.

Hej Fredrik.

"Vad innebär det i praktiken?"

Ja det har jag ingen aning om. Däremot vet jag att "bör" bör läsas som "ska" i lagtext. Då vet man att man inte gör nån överträdelse.

Och nej jag kommer inte att gå utanför stängslet/grindarna.
Jag har det

Delar den uppfattningen om "bör". Min poäng var mest att lagen faktiskt inte specar allt ordagrant. T ex när vi kollar på bromsarna på bilprovningen får vi faktiskt inte veta hur bra dom är annat än att de drar jämt. De flesta skulle nog bli förvånade om

> Vad innebär det i praktiken?

Tja, tex så ska man från 10,8 km/h kunna stanna på mindre än en sekund (eftersom retardationen skulle vara minst 3 meter per sekundkvadrat vilket är 10,8 km per timme per sekund).

Den handkraft som krävs ska då vara mindre

> Men jag det skulle fortfarande förvåna mig om nån vet. Jag har ingen aning om vad som gäller för cykel, men det borde rimligen inte vara högre krav än för bil och dessa vet jag.

Vad är kraven för bilar då? *nyfiken*

Att stanna på mindre en sekund kan det inte vara eftersom man räknar med en reaktionstid på runt en sekund.

En bil ska kunna stanna på 19,5m från 50km utan reaktionstid. För en bil med det vi skulle betrakta som normala bromsar så hamnar man mellan 5-10m

> Att stanna på mindre en sekund kan det inte vara eftersom man räknar med en reaktionstid på runt en sekund.

Här måste jag ödmjukt påpeka att det är icke så. Lagtexten säger inget om stoppsträcka. Det står bara hur stor retardation som ska kunna åstadko

Hej på er.

"Reaktionstiden är inte alls omtalad i de paragrafer som P knackat in ovan"

Nej det vore väl tusan om det skulle stå i lagen hur reaktionssnabb man ska vara. Där går nog gränsen även för de som fattar beslut om lagar och så.

Vänligen

P.

Innan tråden utnämns till årets OffTopic så känner jag att jag måste komma lite till P. s försvar. Det är faktiskt så att det finns flera professionella aktörer som tolkar lagar, inte bara poliser. Socialtjänst, försäkringskassan, arbetsförmedling tolkar

sl bussar är farliga för cyklister! specielt när dom kör om 15 m innan en hållplats och börjar svänga in när man e vid mitten på bussen! det gör ont

Uppsalabuss är också farliga. Igår blev jag och mina träningskompisar inprejade i trottoaren av en buss som inte klarade att köra om oss innan möte. Han som körde först var en hårsmån från en otäck vurpa. Vi kom ifatt bussen och skällde lite på chauffören