Forum

Forum Navigation
You need to log in to create posts and topics.

Tips på var man köper klockan billigast?

Matthias, är du säker på att du inte har elevation correction aktiverat i garmin connect? Helt plötsligt ligger den aktiverad per default när jag kolla min aktiviteter och måste manuellt ändra den varje gång.

Om det är default så är den säkert aktiverad. Har inte gjort några ändringar.
Men detta påverkar väl inte Garmin när man springer? Eller?
Min pulsklocka varierar inte alls mellan några ±4-6° när jag springer plant. Kan variera max mellan typ ±0,3°.

Ska p

Den är väl billigast i USA!?

Jag ska be en kompis att köpa den. kostar ca 450 USD. sen går det nog att få tillbaka 8% moms vid hemresan!?

/N

"sen går det nog att få tillbaka 8% moms vid hemresan!?"

Du få nog inte tillbaka några pengar däremot slipper du betala svensk moms och tullavgift om klockan kostar under 4300 SEK.

@Patrik

Jag var och sprang 9.7km nu på lunchen. Kollade på höjdmätaren väldigt regelbundet.
Märkte aldrig av några konstigheter.
Lutningen var relativt stabil och verkade stämma med vad jag upplevde det som.

MEN! När jag kör in datan i funbeat så märke

Den stora temperaturändringen som du nämner tyder på ett omslag i vädret. Väderändringar brukar också betyda att lufttrycket ändras. Höjdmätaren i 910XT är egentligen en tryckmätare. Det gör att den blir känslig för ändringar i lufttrycket och tolkar dess

Tillägg:

Jag har rotat lite på internet för att få grepp om storleksordningar på tryckfall. Exempelvis hittade jag följande på http://www.swc.se/weather/Parapente_2.2.html

- Normalt lufttryck (ett atmosfärstryck) definieras som 1013,25 hPa (= 1013,25 mbar)

-

Utan att sätta in i saken så noga tror jag att du har lite fel om temperaturen. I de tidigare Polarklockorna fanns iaf en termometer för att klockan skulle använda temperaturen också då den beräknade höjden (utifrån lufttrycket) - det finns säkert nån här

Jag har också min inställd på 1 sekunds registrering och dessutom aktiverat RR-data i firstbeat. Dom rundor jag sprungit har varit mitt på dagen i strålande sol när den plötsligt visat en rejäl stigning på upp till 20 m när det var helt flackt. Testade på