Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGas i magen
You need to log in to create posts and topics.

Stefan, messmör och mesost innehåller mycket laktos (om du vill testa ordentligt) fast om du verkligen _är_ laktosintolerant kan du få väldigt mycket buller och knip i magen av mesost och messmör. Bara så du vet, så där.

Jag är laktosintolerant, men fick inga besvär av messmör. Får det däremot om jag äter eller dricker mjölk, fil, gräddfil, men inte av vispgrädde eller ost eftersom de innehåller så låga halter av laktos.
Varför jag inte fick nån reaktion av messmör vet ja

Konstigt sätt att råda bot på ett problem, i mina ön.

Uteslut istället och se hur det blir. Blir det bättre är Du känslig för laktos, och kan köpa laktosfritt framöver istället.

Varför utsätta sig för nånting man kanske inte tål??

Tack Lady

Det blir till att köpa messmör i morn och förhoppningsvis inte förpesta omgivningen. jag får la göra en matdagbok här på funbeat.

Idag har Stefan ätit rå lök och druckit 1 liter mjölk ett kålhuvud och producerat 2 liter gas, det blir 3 utsläpp

Mia, det var synnerligen besynnerligt eftersom kostrådet gällande messmör och mesost är att laktosintoleranta inte får äta sånt alls. Fascinerande med undantag som bekräftar regeln 🙂

Skummjölkspulver och andra kondenserade produkter är kanon om man vill göra lite DoItYourself laktosbelastning i hemmet.

När jag diagnostiserade mig själv som laktosintolerant för nåt år sedan så var det en enorm befrielse. Att kunna sätta fingret på va

Mia, enligt vetenskapen måste Du vara unik i såna fall:

http://www.slv.se/sv/grupp1/Risker-med-mat/Allergi-och-overkanslighet/Laktos/

🙂

Till Sylvia

Det är väl ett bra sätt att ta reda på ifall jag tål det eller inte, så här i ett första skede, skulle det inte fungera så kan jag gå vidare med att testa annan mat, skulle inte det fungera är jag inte främmande för att gör ett test hos läk

Till Stefan

Normalt sett brukar man utesluta det man tror orsakar problemen. För att se om besvären försvinner.

Men kör Du på Ditt sätt, så blir det nog bra. 🙂

Nu spammar jag ner tråden här lite, sorry.

Man brukar inte göra laktosbelastning på barn eftersom det ger kopiösa magsmärtor om man är intolerant. Det sa vår husläkare till oss när vi var där med vår dotter. Deras rekommendation är att man istället kör