Quote from Funbeat user on 6 November 2009, 18:50"Uppstår ingen uppåtgående blodsockerkurva innebär det att laktosen cirkulerar fritt i blodbanan istf att tas upp. Och ställer till det."
Laktosen tas inte upp överhuvudtaget om laktasenzym saknas. Laktos måste spjälkas via laktas till glukos och galakto
"Uppstår ingen uppåtgående blodsockerkurva innebär det att laktosen cirkulerar fritt i blodbanan istf att tas upp. Och ställer till det."
Laktosen tas inte upp överhuvudtaget om laktasenzym saknas. Laktos måste spjälkas via laktas till glukos och galakto
Quote from Catharina Brattlin on 6 November 2009, 19:07Zandra, skrev jag inte så då?
"...istf att tas upp..."?
Zandra, skrev jag inte så då?
"...istf att tas upp..."?
Quote from Funbeat user on 6 November 2009, 22:29Du skrev att laktosen cirkulerar fritt i blodbanan och det gör den ju inte. Då skulle den inte orsaka magproblem (däremot troligtvis en del andra problem).
Du skrev att laktosen cirkulerar fritt i blodbanan och det gör den ju inte. Då skulle den inte orsaka magproblem (däremot troligtvis en del andra problem).
Quote from Catharina Brattlin on 6 November 2009, 22:44Ja, jag ser det nu, att jag uttryckte mig lite tokigt.
Tack!
Ja, jag ser det nu, att jag uttryckte mig lite tokigt.
Tack!
Quote from Funbeat user on 6 November 2009, 22:50Har börjat med Valios yoghurt med lactobacillus acidofilus & bifidus som är snälla mot magen. -Med en tesked kanel så låter det smaske-tt!
Har börjat med Valios yoghurt med lactobacillus acidofilus & bifidus som är snälla mot magen. -Med en tesked kanel så låter det smaske-tt!
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 10:33Eliza, är 1 msk den mängd som "krävs" för effekt, eller bara den mängd du råkar använda?
Det kan vara värt att testa! Använder ganska mycket kanel, men har aldrig reflekterat över om jag är bättre i magen de dagar jag använt kanel på mornen.
Eliza, är 1 msk den mängd som "krävs" för effekt, eller bara den mängd du råkar använda?
Det kan vara värt att testa! Använder ganska mycket kanel, men har aldrig reflekterat över om jag är bättre i magen de dagar jag använt kanel på mornen.
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 10:50En bekant med bubblig mage bytte från lättmjölk till vanlig mjölk och problemen försvann. Han trodde att det var nån vitamintillsats som var orsaken.
Även mellanmjölk visade sig senare fungera (inga tillsatta vitaminer där heller, och om man vill ha läg
En bekant med bubblig mage bytte från lättmjölk till vanlig mjölk och problemen försvann. Han trodde att det var nån vitamintillsats som var orsaken.
Även mellanmjölk visade sig senare fungera (inga tillsatta vitaminer där heller, och om man vill ha läg
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 10:59Johan; det kan vara den högre fetthalten också. Själv mår jag bättre i magen med aningen fetare kost. Började med detta efter att ha läst boken "Fri från magbesvär" http://www.fitnessforlaget.se/1100/1100.asp?ArticleId=9789185225774
Johan; det kan vara den högre fetthalten också. Själv mår jag bättre i magen med aningen fetare kost. Började med detta efter att ha läst boken "Fri från magbesvär" http://www.fitnessforlaget.se/1100/1100.asp?ArticleId=9789185225774
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 11:21Jag brukar ha ca ½ tesked kanel i en filtallrik och det funkar bra för mej. Man kanske måste testa sig fram.
Jag brukar göra en egen "Lchf"-blandning som jag brukar ha i filet som består av krossade linfrön, vetekli och kanel.Jag kom också på att kane
Jag brukar ha ca ½ tesked kanel i en filtallrik och det funkar bra för mej. Man kanske måste testa sig fram.
Jag brukar göra en egen "Lchf"-blandning som jag brukar ha i filet som består av krossade linfrön, vetekli och kanel.
Jag kom också på att kane
Quote from Funbeat user on 7 November 2009, 11:27Susanne: Jaa, eller den högre fettmängden.
Många med trög mage som ätit mängder av fettsnålt och fiber enligt gällande rekommendationer har fått ett helt annat liv sen de börjat äta mer fett. Fiber stimulerar (retar) tarmen och kan ibland sätta fart på s
Susanne: Jaa, eller den högre fettmängden.
Många med trög mage som ätit mängder av fettsnålt och fiber enligt gällande rekommendationer har fått ett helt annat liv sen de börjat äta mer fett. Fiber stimulerar (retar) tarmen och kan ibland sätta fart på s