Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningGubbvader
You need to log in to create posts and topics.

Nej, gubbvad är mer en lokal mikrobristning som gör att muskelfibrerna ligger kors och tvärs i en punkt i muskeln vilket resulterar i lokal svaghet vilket i sin tur medför att man lätt överbelastar denna del av muskeln och får krampliknande problem vid lö

Ett tips och det hjälpe mig, Vitamineral och vila.
Jag hade vilat ett tag men då det inte hjälpte helt så började jag äta vitamineral och inom ett par dagar så kunde jag börja träna igen. I mitt fall var det delvis mineral brist tror jag.

Efter ca 7 km så small det till, har läst alla inlägg och diagnosen är "Gubbvad". Springer mycket och tränar regelbundet. Kör Triathlon och IM så anser mig inte som nybörjare.
Har där emot börjat med att ändra på min löpstil, mer på tå. Har tidigare löpt

Har haft återkommande problem med mina vader,trots att jag är gumma och inte gubbe 😉 Men sedan jag började springa i gammla hederliga "stödstrumpor" har problemen försvunnit. Vill man vara lite trendigare kan man säja kompressionstrumpor men det är samma

Har fått tåhävningar rekommenderat. För mig funkar det kanonbra - och dessa är ju dessutom enkla att genomföra i vardagslivet, under t ex TV-tittande.

Jag led svårt av "gubbvader" för något år sedan. Tåhävningar i alla dess former närhelst så andan föll på. Jag körde mycket i trappa så att jag fick med stretchmomentet. Detta kompletterades med massage. Egenutförd varje dag och hos massör någon gång i må

För dom som har råd och bor i Stockholmstrakten kan naprapaterna på Roslagskliniken vara en liten genväg. För några år sen fick jag "gubbvad". Jag testade bl. a. excentriska tåhävningar. Men det var segt att få nån rättsida på problemen. Trodde ett tag at

Hasse AS: Vilken ny eller ytterligare hjälp fick Du på Roslagskliniken? Du skriver att Du bägge rehabperioderna körde excentriska tåhäv, men skillnaden är alltså "lite annan rehab". Där blir jag nyfiken. Har Du nå´t bra tips på "annan rehab"? (Försöker

Drabbades av gubbvadsfenomenet för 3 år sedan och gick med det i 1 år. Det enda som fungerar för att få bort det är att trycka ut muskelfästet hos en naprapat eller trycka själv. Det gör grymt ont men är värt besväret. Kör sedan med kompressionsstrumpor f

Niko: På Roslagskliniken skickar de ström genom de skadade områdena som gör att man "accelererar" läkningen. Är inte så bra på exakt vad som händer, men bättre blev jag.

Den rehabträning jag kör är i huvudsak excentriska tåhävningar, men också stretch,