Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHög- vs lågintensiv träning
You need to log in to create posts and topics.

Det här är egentligen en fråga om konditionsträning i allmänhet, men eftersom cyklisterna och skidåkarna ändå hänger i löpargruppen skriver jag om det här. 🙂

Det jag har funderat på är följande:
Å ena sidan visar alla studier att det effektivaste sätte

För att skapa en hög lägstanivå och en stabil form under en lång säsong så kör cyklister "mängdträning"-distansträning under måååånga timmar.
Den grunden används sedan för att kunna få till formtoppar med hjälp av intervallträning.
Cyklister kör givetvis

Ja, jag vet ju att man även inom typiskt lågintensiva idrotter tränar högintensivt ibland, och att lågintensiv träning har andra positiva effekter. Jag tycker ändå att det är anmärkningsvärt att elitidrottare som tränar mest lågintensivt har bättre syreup

För att de är bättre tränade helt enkelt!
och för deras motor är injusterad med optimal prestanda.

De hushåller med energin på ett helt annat sätt än till exempel lagidrottare.

Tar du längdskidåkare som generellt sätt har högst VO2 så beror ju det på att de arbetar med hela kroppen till skillnad mot en löpare. Därav kommer löparen aldrig komma upp i samma nivåer.

Bland elitidrottare inom uthållighetsgrenarna ligger mkt traditi

Lagidrottare har dels inte tid att mängdträna på samma sätt som konditionsidrottarna dels är det knappast meningsfullt för dem att lägga alltför mycket tid på det. Den största delen av träningstiden lägger lagidrottare på teknik och taktikträning. Sen kör

Christian: Det är just kapilärsysten, mitokondrier och energiförsörjningen som intrimmas och optimeras genom att köra mängdträning och intervallträning i lämpliga doser.

Krister: Tid? En allsvensk fotbollsspelare "tränar" 1-2 timmar per träningsdag.
Det

David: Men mängdträning behöver inte ha så stor påverkan på just mitokondrierna(MT) som sägs i en del forskning. Den nya forskningen talar om att det krävs väldig högintensiv träning för att utveckla Mt, då de har en kapacitet som är minst 4-5ggr större ä

Ja, balansen mellan fysträning och teknikträning brukar ofta debatteras inom fotboll. I svensk fotboll har väl snarare kondition prioriterats framför teknik. Svenskar är ju inte precis kända för någon sambafotboll.

Nu vet jag inte så mycket om hur mycket

Svensk fotboll är ju ett mysterium. Man har längre försäsong än de flesta andra ligor, men träna relativt mkt kondition (sägs det), ändå orkar man knappt med 3 macther/v under en vårsäsong. Dessutom gick ju mer eller mindre halva lagen sönder.

Tror inte