Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHög- vs lågintensiv träning
You need to log in to create posts and topics.

Stämmer det då att när jag åker skate-skidor och får mjölksyra i armar och ben, trots att teknik är bra och både puls och andning är låg/lugn.
Är det då dom högintensiva passen jag slarvat med?

Får du mjölksyra i armar och ben så har du dålig lokal träning, alltså dålig styrka-träning i armar o ben och borde öka den.
Hjärtlungverksamheten(central träning) fungerar eftersom du har låg puls.

Jag, som skåning kan för lite om skidträning biomekanis

Kanske försumbart, men är inte VO2 max per kg kroppsvikt? Cyklister väger ju knappt hälften av normalbyggd karl så kanske ligger lite av förklaringen där. Samma med långdistanslöpare.

>Cyklister väger ju knappt hälften av normalbyggd karl

NU kommer du få på tafsen av David P! Om han orkar lyfta armarna alltså...

Bäckstedt väger 90+. Alla ser inte ut som Michael Rasmussen -60.

Colting och många andra förordar ju lågpulsträning a la Maffetone och skall man tro vad Colting skriver i sin bok så ligger han ju under sin aerobiska tröskelpuls när han kör alla långpass.

Det kanske också beror lite på hur vältränad man är och vad måle

Oj, nu rodnar jag igen!

Hm, nu hänger inte med David? Att utnyttja tiden förstår jag men hur kommer Christer in i bilden? Räknas inlägg på funbeat som högpuls eller lågpuls? 😉
Skämt åsido har jag haft förmånen att springa med Colting. Ngt säger mig att det som gäller för en e

Vilka är de uppenbara mentala återhämtningsfördelarna med lågintensiva pass?

JEA: Om du refererar till gårdagens program så sades det också att Sixten troligtvis var den första som tränade rationellt.
Han jobbade heltid och tränade på kvällarna.
Han hade inte en så lysande taktik med att chockstarta varje pass utan däremot hade h