Quote from Catharina Brattlin on 6 May 2010, 16:52Inte riktigt Peter.
Glukonoegenesen är en process kroppen också sysslar med, då den tillverkar glukos av laktat (=mjölksyra), glycerol (=fett) och alanin (=aminosyra).
Därefter kan detta lagras som glykogen i musklerna.
Inte riktigt Peter.
Glukonoegenesen är en process kroppen också sysslar med, då den tillverkar glukos av laktat (=mjölksyra), glycerol (=fett) och alanin (=aminosyra).
Därefter kan detta lagras som glykogen i musklerna.
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 17:53Sylvia: Jag påstod bara att glykogen består av polysackarider som är kolhydrater.
Vilken del är fel? består inte glykogen av polysackarider? Eller är inte en polysackarid en kolhydrat?
Sylvia: Jag påstod bara att glykogen består av polysackarider som är kolhydrater.
Vilken del är fel? består inte glykogen av polysackarider? Eller är inte en polysackarid en kolhydrat?
Quote from Jonny Persson on 6 May 2010, 17:55Enligt Nationalencyklopedin:
glykogen -je:´n, polysackarid (kolhydrat) som finns i lever och muskulatur. Efter fett är glykogen organismens viktigaste upplagringsform för energi. Glykogens nedbrytning till glukos har betydelse för energiregleringen.
Enligt Nationalencyklopedin:
glykogen -je:´n, polysackarid (kolhydrat) som finns i lever och muskulatur. Efter fett är glykogen organismens viktigaste upplagringsform för energi. Glykogens nedbrytning till glukos har betydelse för energiregleringen.
Quote from Catharina Brattlin on 6 May 2010, 19:23Jovisst är det så Peter. Vilket jag inte sa emot, utan sa bara "inte riktigt". 🙂
Det jag tänkte på var när kolhydrater/glukos inte finns tillgängliga eller vid fasta. Då sker denna process (glukoneogenesen) i levern och slutprodukten, glukos-6-fosfat l
Jovisst är det så Peter. Vilket jag inte sa emot, utan sa bara "inte riktigt". 🙂
Det jag tänkte på var när kolhydrater/glukos inte finns tillgängliga eller vid fasta. Då sker denna process (glukoneogenesen) i levern och slutprodukten, glukos-6-fosfat l
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 22:29Läste artikeln om slädhundarna i Outside. De kan ju springa i 2.40-tempo i 10 mil. Huvudskaliga orsaken angavs vara att de kan växla från glykogen till fett som energikälla och därmed förbättras uthålligheten dramatiskt. De har ca 200 i syreupptagningsför
Läste artikeln om slädhundarna i Outside. De kan ju springa i 2.40-tempo i 10 mil. Huvudskaliga orsaken angavs vara att de kan växla från glykogen till fett som energikälla och därmed förbättras uthålligheten dramatiskt. De har ca 200 i syreupptagningsför
Quote from Funbeat user on 6 May 2010, 23:25Tänk på kroppens energisystem och att inte blanda dessa under passet.
Är tanken långpass och ligga runt 60-70% såå ska du inte ligga uppåt 80 och över för då stimulerar du andra energisystem.Sänk då tempot på dina långpass och kör då dina ökningar i in
Tänk på kroppens energisystem och att inte blanda dessa under passet.
Är tanken långpass och ligga runt 60-70% såå ska du inte ligga uppåt 80 och över för då stimulerar du andra energisystem.
Sänk då tempot på dina långpass och kör då dina ökningar i in
Quote from Funbeat user on 7 May 2010, 07:36Glykos-6-fosfat är en fosforylerad (mono)sockerart, dvs väldigt lätttillgänglig energi. Det är, liksom allt socker, en kolhydrat. Glykogen är också en kolhydrat (en polysackarid) och lagras dels i musklerna och dels i levern. Normal förklarar man fenomen
Glykos-6-fosfat är en fosforylerad (mono)sockerart, dvs väldigt lätttillgänglig energi. Det är, liksom allt socker, en kolhydrat. Glykogen är också en kolhydrat (en polysackarid) och lagras dels i musklerna och dels i levern. Normal förklarar man fenomen
Quote from Catharina Brattlin on 7 May 2010, 07:49Tack! Det ska jag komma ihåg! 🙂
Erik, gäller detta även vid sk fettförbränningsträning? Att kroppen helst väljer muskelprotein som energikälla. Jag tänkte på de pass då man är ute lång tid, lågt tempo och ingen medhavd energi med syfte att träna fettfö
Tack! Det ska jag komma ihåg! 🙂
Erik, gäller detta även vid sk fettförbränningsträning? Att kroppen helst väljer muskelprotein som energikälla. Jag tänkte på de pass då man är ute lång tid, lågt tempo och ingen medhavd energi med syfte att träna fettfö
Quote from Funbeat user on 7 May 2010, 09:37En kille som jobbar på ICA Tallen i Månkarbo frågade mig hur myche jag gick ner under ett marathonlopp och det lovade jag att kolla upp vid Sätermaran och vägde mig före loppet 76,7 kg. Efter loppet så drack jag två muggar vatten å två muggar saft samt nä
En kille som jobbar på ICA Tallen i Månkarbo frågade mig hur myche jag gick ner under ett marathonlopp och det lovade jag att kolla upp vid Sätermaran och vägde mig före loppet 76,7 kg. Efter loppet så drack jag två muggar vatten å två muggar saft samt nä
Quote from Funbeat user on 7 May 2010, 09:46Du hällde alltså i dig 1.8 liter vätska och vägde ändå 1hg mindre än innan. Vad säger att du inte överkompenserade vätskeförlusten med de 18 deciliterna så att den egentliga nergången är större?
Det är lite för många osäkerhetsfaktorer i din mätning för
Du hällde alltså i dig 1.8 liter vätska och vägde ändå 1hg mindre än innan. Vad säger att du inte överkompenserade vätskeförlusten med de 18 deciliterna så att den egentliga nergången är större?
Det är lite för många osäkerhetsfaktorer i din mätning för