Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHög puls vid långdistans
You need to log in to create posts and topics.

1. Svar (åsikt om) på ursprungsfrågan om hur man hanterar långpass i tuff terräng där pulsen indikerar hög intensitet. Jag utgår från att du kör efter en typ av schema/plan där man vill ställa in sina pass efter ett visst syfte, t ex att 70% av träningen

Jag håller naturligtvis med om detta. Vattnet och saften drack jag direkt vid målgången och var sedan på toaletten i Hedemoras finfina Statoil. Sen drack jag folkölen ca en å en halv timme senare hemma å visst var det faan att jag glömde att väga mig inna

Jag är inte säker på om jag fick svar på min fråga, så jag ska försöka förtydliga lite.

När jag "tränar" fettförbränningsmotorn har jag förvisso välfyllda glykogendepåer, men intar ingen energi under långpasset, vars tempo ligger i pratzonen. Tempot ligg

1.5-2 kg låter väldigt mycket som glykogen och därtill bunden vätska.

Om man springer över 4h i värme verkar det högst osannolikt att vätskeförlusten skulle vara mindre än 1,8 kg! Drack du inget under loppet? Det normala är att man går ner under loppet, men att det i huvudsak är vätska.

Låt oss säga att vi förbränner ca 40

Jasså, gör det? Det är nästan exakt vad jag går upp de sista dagarna innan ett lopp när jag laddar med mat, vätska och Vitargo. Så nog har jag trott att det är det som försvinner.

Jo, jag dricker alltid.

Om man beaktar den energi som åtgår under en mara eller halvmara i fettvikt så är det ju inte så mycket. 20km, repektive 40 km löpning kräver ca 1500 kcal respektive 3000 kcal och det är ju bara 150 g respektive 300 g fett.

Så den bestående viktnedgången

Sylvia: med träning så blir du bättre på att hushålla på ALLA resurser (glyko, fett etc). Personligen är jag av åsikten att det finns inget som är så effektivt som låååånga långpass för att få igång fettförbränningssystemet och trimma det. För en otränad

Jag tror att jag ska väga mig före frukost på söndagsmorgonen samt likaså på måndagsmorgonen för det borde väl ge en bättre bild på vad som hänt under söndagen i vikthänseende.

Sylvia, tycker du fick bra svar från Per.

En stor del av hemligheten bakom att "träna fettförbränning" är just att du ökar syresättnings/syreupptagningsförmågan. Det handlar inte bara om lungkapacitet, utan även om att få effektivare (fler) tunna (kapill