Forum

Forum Navigation
Forum breadcrumbs - You are here:ForumLöpningHöger eller vänster sida?
You need to log in to create posts and topics.

Då ställer du bilen idag?

Men hur ska man tolka ".. färdas med högre hastighet
än gångfart skall dock färdas längst till höger om det är
lämpligare."

De flesta löpare färdas med högre hastighet än gångfart. Det finns alltså en gråzon för löpare. En sprinter som är ute och träna

Janne, det är skillnad på "Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande och som färdas med högre hastighet än gångfart"
och "Den som åker rullskidor, rullskridskor eller liknande ELLER färdas med högre hastighet än gångfart"
IANAL men tror att de

Och det är väl inte så svårt att skilja på vitt ljus från löpare resp. cyklister?
Vad jag noterat senaste tiden så har löpare fast ljus, cyklister har 300 Hz blinkande 🙂

EDIT: 5 Hz ska det vara

Peter:

Visst har har du helt rätt om att det gäller rullande "åkare". My error.

Men jag håller inte med om att det är en stor skillnad mellan en riktigt stark pannlampa och en strålkastarlykta. Mer än att pannlampan sitter högre upp, men på håll vet m

>P.S. 300 Hz ser man väl som ett kontinuerligt ljus

Så sant. Jag hade hjärnsläpp och tänkte egentligen 5 Hz

🙂 1-1

Tack Jan, du förklarar så mycket bättre. En pannlampa modell OL ger ungefär lika många lumen som en H7-lampa, som exempel.

Mitt förslag är att man som bilist varken kör på gångare, löpare eller cyklister. Som Anders B sa tidigare: spring på vänster sida om du inte är ett fordon.
Dessutom: bär pannlampa om du vill se och reflexväst om du vill synas.
Blända av vid möte är bra m

Reflexväst har blivit så populärt där jag bor att vi nu har en till alla i familjen. Vi använder dem jämt! Jättebra. Jag tycker det är mycket enklare att ta på en väst än att ha tusen dinglande reflexer, som dessutom kan tappas. Och ska jag motivera barne